Chętnych do pomagania nie brakuje

Materiał Partnera
opublikowano: 07-11-2013, 09:51

Pracowników nie trzeba zmuszać do działań CSR-owych. Wystarczy, że firma pokaże im pozytywne skutki

Rzadko się zdarza, by pracownicy odmawiali bezinteresownej pomocy innym ludziom. — Mogą być niechętni, jeśli wolontariat jest wymuszony. Wtedy ta idea traci znaczenie. Ale nie spotkałam się z tym. Przeciwnie — wielu pracowników chętnie podejmuje takie działania indywidualnie lub w grupie — ocenia Dominika Urzędowska z Pracowni CSR.

Własna inicjatywa

Jej zdaniem, często wystarczy oddać inicjatywę pracownikom i razem z nimi stworzyć odpowiednie działania CSR. Kiedy firma zapyta, co chcieliby zrobić, od razu pojawi się mnóstwo pomysłów i okaże się, że nawet nie trzeba specjalnie ludzi zachęcać. Przekonała się o tym firma DB Schenker, która prowadzi program „Czas pomagania DB Schenker”. Dwa razy w roku pracownicy zgłaszają projekty inicjatyw dla lokalnych społeczności. Pomysłów nie brakuje.

— W 2012 r. przeprowadzono łącznie 43 projekty wolontariatu. Wiosną w „Zielonym czasie pomagania” wzięło udział 520 pracowników, a w „Świątecznym czasie pomagania” — 450. Na realizację przedsięwzięć wolontariusze poświęcili łącznie 3,5 tys. godzin, a z ich pomocy skorzystało ponad 4,5 tys. osób. Do współpracy zapraszani są także klienci i dostawcy— mówi Beata Konecka z firmy DB Schenker.

Jednym z projektów jest również coroczna akcja sprzątania Jeziora Oleckie Wielkie w gminie Olecko. W 2012 r. jezioro oczyszczało około 60 wolontariuszy firmy, w tym grupa nurków pasjonatów. Podczas wszystkich akcji sprzątania jeziora zebrano łącznie ponad 7 ton śmieci.

Od wolontariatu nie stronią też pracownicy Credit Agricole Bank Polska, którzy przy wsparciu banku zrealizowali 15 projektów. Dotyczyły pomocy dzieciom, osobom starszym i zwierzętom. W tym roku odbywa się już druga edycja programu grantowego.

— Program grantowy, którego pierwszaedycja ruszyła rok temu, daje pracownikom szansę na zdobycie dofinansowania na realizację własnych działań wolontariatu.O tym, które z projektów zostają dofinansowane, decydują wszyscy pracownicy banku w otwartym głosowaniu w intranecie. W pierwszej edycji granty zdobyło 15 z 28 zgłoszonych projektów. 51 pracowników wolontariuszy wdrażało je od początku stycznia do połowy lipca tego roku. W poniedziałek, 28 października wystartowała druga edycja programu. Mamy nadzieję, że wolontariusze z pierwszej edycji zarazili pasją do wolontariatu kolegów i w tym roku jeszcze więcej osób będzie się ubiegać o grant na realizację swoich projektów — mówi Ewa Deperas, koordynator ds. CSR w Credit Agricole Bank Polska. Także w Banku BPH nie brakuje chętnych do pomagania potrzebującym. Oprócz akcji charytatywnych wolontariusze prowadzą też projekt „Bankowość jest OK!” w celu zapoznania dzieci i młodzieży szkolnej z zasadami działania banku i przekazania wiedzy z zakresu podstaw bankowości. — W ramach projektu wolontariusze przeprowadzili zajęcia lekcyjne dla dzieci w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach średnich i innych placówkach edukacyjnych w całym kraju. Tematami spotkań były zagadnienia: Co to jest bank? W jaki sposób można oszczędzać? Jak założyć konto bankowe? Jak zrobić przelew? Sposoby rozpoznawania znaków pieniężnych. W jaki sposób obliczyć odsetki od lokaty lub kredytu? — wylicza Sylwia Dokudowicz, koordynator projektów wolontariatu w Banku BPH. Idea wolontariatu nie jest obca także pracownikom KGHM. Drużyna szpiku KGHM to grupa pracowników spółki, którzy propagują transplantację szpiku. Ubrani w charakterystyczne czerwone koszulki informują, że przeszczep jest jedyną metodą ratującą życie przy białaczce. Pracownicy regularnie przeprowadzają rejestrację potencjalnych dawców szpiku. Dzięki zaangażowaniu wolontariuszy z KGHM baza potencjalnych dawców szpiku powiększyła się o 600 osób. Co więcej, mają już na koncie pierwszy sukces. W styczniu 2013 r. w Dreźnie oddał szpik Marek Cygańczuk, pracownik ZG Polkowice-Sieroszowice. Wcześniej zarejestrował się podczas akcji organizowanej przez drużynę. Biorcą była 38-letnia Amerykanka. Pracownicy KGHM podejmują również inne działania, np. w oddziałach KGHM zbierają nakrętki dla chorego chłopca, a ponadto otoczyli opieką dzieci z Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Jaszkotlu koło Wrocławia. — Wolontariat pracowniczy w KGHM to przede wszystkim ludzie, z ich pasją i entuzjazmem wobec postaw i działań prospołecznych — mówi Bogdan Godlewski, koordynator programów wolontariatu w spółce. Większość działań prospołecznych KGHM prowadzi przez utworzoną w 2003 r. Fundację Polska Miedź. Fundacja jest zdecydowanym liderem na Dolnym Śląsku i w Polsce w zakresie działalności prospołecznej. W latach 2003-12 wsparła realizację 1719 projektów dla instytucji, przeznaczając na ten cel 65 mln zł, oraz przekazała osobom fizycznym darowizny o wartości prawie 14 mln zł.

Nauczyć oszczędzania

Czy wiesz, że pozostawienie włączonego komputera na noc to strata energii wystarczającej na odgrzanie sześciu dań w kuchence mikrofalowej? Czy jesteś świadomy, że statystyczny Polak zużywa 145 l wody na dobę, podczas gdy Afgańczyk tylko 10, a Amerykanin aż 400? — w taki sposób firma Provident Polska starała się przykuć uwagę pracowników i zachęcić ich do zapoznania się z informacjami, jak się stać bardziej przyjaznym środowisku naturalnemu. W tym celu firma zorganizowała cykl ekowarsztatów, które zakończyły się piknikiem ekologicznym.

— Każdy dzień warsztatów był poświęcony innemu tematowi, m.in. ekologicznej jeździe samochodem, oszczędzaniu wody, papieru i energii. Pracownicy przekonali się, że ekologia to nie wielkie akcje raz na jakiś czas, ale codzienne małe, konsekwentne gesty — mówi Adam Czarnecki, odpowiedzialny za działania CSR w firmie Provident.

Lepsze nastawienie

Działając na rzecz społeczeństwa i środowiska, pracownicy podnoszą kompetencje, uczą się przedsiębiorczości i efektywnego zarządzania. Odpowiedzialny biznes pozwala im także lepiej rozumieć otoczenie i budować dobre relacje z interesariuszami. — Nasi pracownicy poznają problemy lokalnej społeczności, rynek i zachodzące zmiany. Wzrasta też poziom ich satysfakcji z pracy — przekonuje Beata Konecka. Wolontariat jest często wykorzystywany także jako forma integracji lub narzędzie motywacji i samorealizacji pracowników, dlatego cieszy się coraz większą popularnością.

 

Pobierz „Puls Biznesu Extra”, bezpłatny miesięcznik z wyborem najbardziej wartościowych artykułów, które są pomocne w prowadzeniu małych i średnich firm

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał Partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu