Chiny: fabryki w kłopotach w związku z limitem transportu drogowego

PAP
aktualizacja: 22-09-2017, 21:52

Chińskie ministerstwo ochrony środowiska wprowadziło ograniczenia transportu drogowego w okresie zimowym, by zmniejszyć zanieczyszczenie. Tysiące małych fabryk szukają sposobu na zorganizowanie przewozu koleją – podał w piątek Reuters.

W ubiegłym miesiącu ministerstwo nakazało dziesiątkom tysięcy fabryk w 28 miastach, by do 1 listopada na cały sezon zimowy o połowę zmniejszyły transport ciężarówkami na olej napędowy. Wprowadzono również permanentne ograniczenia dla ponad 20 firm energetycznych i stalowni, w tym Zhengzhou Xinli Power, Xingtai Iron & Steel i Hebei Risun Coke, nakazując im prowadzenie połowy transportu koleją.

Ciężki przemysł w Chinach preferuje transport drogowy, szczególnie przy wysyłce towaru na małe odległości oraz w przypadku fabryk położonych z dala od torów kolejowych. Skala zmian wywołanych nakazami rządu jest ogromna. Autostradami przewieziono 77 proc. z ponad 43 mld ton towarów przetransportowanych w 2016 roku, a kolej odpowiadała tylko za 8 proc. tej liczby – przypomina Reuters.

Transport kolejowy zdominowany jest przez duże państwowe firmy, a małe fabryki mogą mieć problem ze znalezieniem dla siebie miejsca przed 1 listopada. Ponadto wiele zakładów znajduje się setki kilometrów od najbliższej stacji kolejowej – pisze dalej brytyjska agencja.

Pracownicy fabryk w północnych Chinach powiedzieli Reuterowi, że ograniczenia mogą znacznie zwiększyć koszty transportu. Obawiają się też chaosu, jaki może powstać, gdy wiele fabryk będzie próbowało w tym samym czasie zorganizować sobie dostawy koleją. Część zakładów rozważa ograniczenie produkcji.

„Możemy być zmuszeni do obniżenia zimą produkcji, jeśli nie otrzymamy wystarczających dostaw i będziemy mieć problemy z wysyłką naszych produktów z powodu totalnej kolejowej katastrofy” - określił panującą sytuację menedżer z fabryki należącej do Yanzhou Coal Mining w prowincji Szantung (Shandong).

Niektóre prowincje stosują jeszcze surowsze ograniczenia. Na przykład prowincje Hopej (Hebei) na północy i Henan w centrum kraju wymagają, by niektórzy producenci stali wysyłali 90 proc. swojego towaru pociągami. Do tej pory było to między 50 a 60 proc.

Limity transportu ciężarówkami to element walki z zanieczyszczeniem powietrza, na północy kraju szczególnie dotkliwym zimą, w sezonie grzewczym, m.in. dlatego, że większość chińskich elektrowni opalana jest węglem. By oczyścić zimowe powietrze, władze nakazały stalowniom i części innych fabryk na północy kraju, by zmniejszyły w tym okresie produkcję o połowę.

Według komentatorów nowe ograniczenia świadczą o rozmachu, z jakim chińskie władze walczą z zanieczyszczeniem środowiska.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Chiny: fabryki w kłopotach w związku z limitem transportu drogowego