Chrońmy nasz kapitał

Marek Rogalski
opublikowano: 20-12-2007, 00:00

Czy Stany Zjednoczone zmierzają do recesji? Takie wnioski można wysnuć z lektury najnowszej publikacji amerykańskiego banku inwestycyjnego Merrill Lynch. Według jednego ze stosowanych od dawna modeli, mających na celu ocenę prawdopodobieństwa realizacji negatywnego scenariusza w amerykańskiej gospodarce, szanse na jego realizację w ciągu najbliższych miesięcy wzrosły do 100 proc. Historycznie wyliczenia te sprawdziły się w latach 1990-91 i 2001, kiedy rynki weszły w dłuższy okres dekoniunktury. Czy podobnie może być i teraz?

Pękająca bańka na globalnym rynku nieruchomości, kryzys na rynku pożyczek, który wymusił na bankach centralnych nadzwyczajną, wspólną interwencję, a także pogarszające się wskaźniki nastrojów mogą być tylko jednymi z wielu zwiastunów nadchodzących gorszych czasów. Zwłaszcza że jest mało prawdopodobne, by kryzys w Stanach Zjednoczonych nie przeniósł się w końcu na inne gospodarki. A wielu inwestorów zapomina, że rynki działają podobnie jak sinusoida — okresy euforii, kiedy to większość aktywów jest skrajnie przewartościowana, mieszają się z okresami depresji i strachu, kiedy warto dokonywać długoterminowych zakupów. Z reguły jednak większość z nas postępuje dokładnie odwrotnie, na co może mieć wpływ tak zwany podświadomy instynkt stadny, którym się kierujemy. Co zatem warto zrobić?

Przede wszystkim uświadomić sobie, że to my sami decydujemy, co zrobić z oszczędnościami. I wyzbyć się chciwości, która odpowiada za błędne decyzje. Przed zawarciem każdej transakcji warto dokładnie i na chłodno skalkulować ryzyko, jakie musimy podjąć. Po takiej analizie część z nas może stwierdzić, że akcje nie są dla nas. Ale może właśnie o to w tym chodzi? Przede wszystkim chrońmy nasz kapitał i nauczmy się w pełni rozumieć znaczenie słowa dywersyfikacja. W nadchodzącym roku ta wiedza może okazać się bezcenna.

Marek Rogalski

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Rogalski

Polecane