Chrońmy własność intelektualną

Dariusz Piróg, adwokat, partner zarządzający, Patpol Legal
opublikowano: 31-03-2019, 22:00

Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z potrzeby zabezpieczenia majątku czy konieczności wywiązywania się z ciążących na nich zobowiązań podatkowych.

Zdecydowanie mniejsza ich część ma świadomość wagi odpowiedniej ochrony własności intelektualnej, która niejednokrotnie jest najbardziej wartościowym aktywem przedsiębiorstwa.

Mowa m.in. o patentach, prawach z rejestracji wzorów przemysłowych czy prawach autorskich. Powinniśmy wiedzieć, co można zrobić, gdy już dochodzi do naruszenia naszych praw. Odmiennie ukształtowana jest bowiem ochrona podmiotu uprawnionego z patentuna wynalazek, prawa ochronnego na wzór użytkowy czy prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.

Należy pamiętać, że z podjęciem obrony przed naruszaniem naszych praw nie można zwlekać. Przed przystąpieniem do konkretnych działań warto dokonać oceny co do kręgu podmiotów, wobec których możemy skierować roszczenia. Przykładowo już wkrótce będzie można wystąpić z roszczeniami także przeciwko tzw. pośrednikowi, a może nim być np. organizator branżowych targów, na których wystawiane są towary naruszające znaki towarowe. Uprawnionym z rejestracji znaków towarowych przysługiwać będą wobec pośrednika dokładnie takie same roszczenia, jak wobec bezpośredniego naruszyciela. Ma to wprowadzić nowelizacja ustawy — Prawo własności przemysłowej, nad którą trwają prace ustawodawcze. Wdraża ona dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436.

Jeśli oferujemy produkt innowacyjny, przed wprowadzeniem go na rynek powinniśmy koniecznie zadbać o zastrzeżenie naszych praw. W każdym przypadku należy zadbać też o ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa. Ważne jest, aby wyraźnie uregulować kwestię własności danego rozwiązania, w szczególności w kontekście prawa do uzyskania tzw. projektów wynalazczych. W związku z tym należy umieścić odpowiednie postanowienia w umowach ze swoimi pracownikami lub podmiotami zewnętrznymi, które realizują z nami konkretne projekty badawcze. Konsekwencje pominięcia takich zapisów mogą być bowiem bardzo kosztowne i — co najważniejsze — często nieodwracalne. © Ⓟ

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dariusz Piróg, adwokat, partner zarządzający, Patpol Legal

Polecane