Chwila prawdy dla szkoleniowców

Magdalena Graniszewska
14-12-2011, 00:00

Wiele firm szkoleniowych będzie miało kłopot z przetrwaniem, bo popyt na ich usługi spadnie. Katastrofa czy katharsis?

Takie wnioski płyną z raportu „End of Financial Support. Przyszłość rynku szkoleń w Polsce”, przygotowanego przez firmę doradczą HRP Group. Badacze przepytali blisko 500 pracowników firm szkoleniowych, trenerów i przedsiębiorców, prosząc o ocenę obecnej sytuacji branży szkoleniowej i o prognozy.

Wniosek jest jasny — obecny boom w tej branży jest ściśle powiązany z pieniędzmi płynącymi do Polski z unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Co się stanie, kiedy ten strumień się wyczerpie? (nie wiadomo, jakie kwoty będą dostępne w ramach nowego unijnego programu, obejmującego lata 2014-20, ani ile zostanie przeznaczone na szkolenia dla pracowników). A jeśli dołoży się do tego jeszcze kryzys?

Będzie gorzej…

78 proc. ankietowanych uważa, że dojdzie do zmian, które będą miały negatywny wpływ na funkcjonowanie firm szkoleniowych. Uczestnicy badania prognozują spadek popytu na szkolenia. Ponadto, z powodu kryzysu, firmy mogą ciąć wydatki w tym segmencie. Pesymistyczne prognozy przekładają się na słabe nastroje w branży.

Ponad połowa uważa, że sytuacja ich firmy pogorszy się w ciągu najbliższych kilku lat, a najbardziej zagrożone będą te, które opierały się właśnie na szkoleniach realizowanych z funduszy unijnych.

— Firmy, które swoje powstanie i istnienie zawdzięczają wyłącznie lub prawie wyłącznie funduszom, z pewnością popadną w wojnę cenową. Wiele oportunistycznych przedsięwzięć szkoleniowych nie przetrwa — przewiduje Aleksander Drzewiecki, prezes House of Skills.

— Przypuszczam, że mniejsze dotacje unijne oraz kryzys będą odczuwalne przede wszystkim dla segmentu prywatnego,czyli szkoleń organizowanych dla managementu, firm etc. Jestem raczej spokojny o budżety fundacji lokalnych, regionalnych, urzędów marszałkowskich czy urzędów pracy. A to na nich opieram biznes — dodaje z kolei Zbigniew Rak, właściciel Domu Rekreacyjno- -Szkoleniowego Kwaskowa w Kazimierzu Dolnym.

…ale można się przygotować

Niektórzy przedstawiciele branży uważają jednak, że rynek szkoleń przeżyje katharsis. Liczyć się będą tylko te firmy, które przywiązują wagę do jakości usług, a ceny szkoleń, dotychczas sztucznie zaniżane, powrócą na realny poziom. Część firm szykuje się już na zmiany. Szukają nowych odbiorców (43 proc.), nowych partnerów (36 proc.), wzbogacają i unowocześniają ofertę (42 proc.).

Rozważają też podniesienie cen i redukcję zatrudnienia trenerów. Starają się również przewidzieć, co będzie się najlepiej sprzedawało. Obstawiają przede wszystkim szkolenia specjalistyczne i z obsługi klienta, ale popularne mają też być szkolenia z kompetencji kierowniczych i IT. Zdaniem Marka Hyli z House of Skills, warto zwrócić uwagę na porównanie planowanej podaży mechanizmów e-learningowych (27,9 proc. firm szkoleniowych widzi tu dla siebie szansę) z szacowanym popytem (29,4 proc.).

— Świadczy to o sporej rezerwie firm szkoleniowych w stosunku do nowoczesnych form szkoleniowych. W USA i Wielkiej Brytanii już tylko niecałe 50 proc. szkoleń realizowanych jest za pośrednictwem form tradycyjnych — zauważa Marek Hyla.

OKIEM EKSPERTA

Szkolenie to nie podarunek z Brukseli

DARIUSZ MILCZAREK, prezes Sandler Training Polska

Paradoksalnie cieszy mnie, że strumień pieniędzy z Unii się zmniejszy, a kryzys dodatkowo osłabi koniunkturę w branży. Po pierwsze, napływ dotacji w ostatnich latach zaowocował gigantyczną ofertą szkoleń, mało użytecznych i niskiej jakości, na dodatek niejednokrotnie prowadzonych przez przypadkowych i mało doświadczonych trenerów. Mniejsze dotacje, w połączeniu z kryzysem, zracjonalizują rynek. Firmy znów zaczną traktować szkolenia jak inwestycję stanowiącą realne narzędzie rozwoju biznesu, a nie dodatkowy koszt czy nawet podarunek z Brukseli. Będą też szukać szkoleń innowacyjnych, dających wymierną przewagę konkurencyjną. Mamy mocną ofertę, szczególnie dla pracowników sił sprzedaży, dlatego liczę, że w najbliższych latach uda nam się znacząco odskoczyć konkurencji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Chwila prawdy dla szkoleniowców