Czytasz dzięki

Cięcia dywidend największe od globalnego kryzysu finansowego

opublikowano: 24-08-2020, 14:18

Akcjonariusze muszą pogodzić się z niższymi zyskami jakie przynoszą udziały w spółkach. Zdaniem ekspertów, redukcje wysokości wypłacanych dywidend są bowiem największe od ostatniego światowego kryzysu finansowego, informuje Reuters.

Szacuje się, że wypłaty z zysków największych globalnych firm będą o 17-23 proc. mniejsze  w tym roku, co w przeliczeniu na gotówkę daje kwotę o co najmniej 400 mld USD niższą. 

Najnowszy raport Janus Henderson, menedżera funduszy wskazuje, że tylko w drugim kwartale 2020 r. kwota dywidend została obniżona o 108 mld USD do 328 mld łącznie. Szacuje on, że całoroczny spadek wyniesie  22 proc. i będzie największy od co najmniej 2009 r.

Henderson podkreśla, że wypłaty dywidend były niższe we wszystkich regionach poza Ameryką Północną, gdzie sytuację ratowały kanadyjskie firmy. Na całym świecie 27 proc. firm obniżyło swoje dywidendy. W przypadku najmocniej dotkniętej tym trendem Europie uczyniła to ponad połowa spółek, a dwie trzecie z nich całkowicie zrezygnowało z oddania części zysków udziałowcom.

Eksperci wskazują na duże różnice pomiędzy poszczególnymi sektorami. Za połowę 45-proc. spadku dywidend w Europie odpowiadały banki i inne firmy finansowe, którym EBC nakazał zaprzestanie wypłaty dywidend. Ich wartość spadła w minionym kwartale do 77 mld USD. 

Silne redukcje i anulowania stały się również udziałem sektora górniczo-naftowego, który ucierpiał zarówno z powodu ograniczenia popytu, jak i rekordowego spadku cen części surowców, w tym ropy.

Trendowi opiera się natomiast szeroko rozumiany sektor technologiczno-telekomunikacyjny oraz opieki zdrowotnej. W ich przypadku dywidendy wzrosły odpowiednio o 1,8 i 0,1 proc.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Polecane