Cierpliwość jest wynagradzana

  • Jagoda Fryc
opublikowano: 13-04-2015, 00:00

Pierwszy kwartał był wyjątkowo zyskowny dla funduszy akcji polskich.

Te o uniwersalnej strategii zarobiły średnio 6,5 proc., a te, które okazji poszukują w segmencie małych i średnich spółek, powiększyły portfele o 9,6 proc. Rywali zdystansował Investor Akcji, kierowany przez Macieja Chudzika, który osiągnął prawie 15-procentową stopę zwrotu. Specjalista podaje swoją receptę na sukces, a także podpowiada, jak samodzielnie zbudować solidny portfel.

TRZY PYTANIA DO... MACIEJA CHUDZIKA ZARZĄDZAJĄCEGO FUNDUSZAMI INVESTORS TFI

Wyceny wciąż są atrakcyjne

1. Czy w obecnym otoczeniu rynkowym lepiej szukać okazji inwestycji w Polsce czy za granicą?

Preferowana przeze mnie strategia zakłada wyszukiwanie spółek bez względu na to, gdzie są notowane. Patrząc jednak bardziej ogólnie, wydaje mi się, że ciekawie wygląda polski sektor małych i średnich firm. Daje ekspozycję na rosnącą polską gospodarkę i w przypadku wielu firm zapewnia relatywnie wysokie dywidendy. Pomimo obserwowanych od początku roku zwyżek nadal można znaleźć atrakcyjnie wyceniane spółki z dobrymi perspektywami. Za granicą okazji inwestycyjnych szukałbym przede wszystkim w Europie Zachodniej. Osłabienie euro powinno sprzyjać spółkom o dużym udziale eksportu poza Unię Europejską.

2. Jak wybierać spółki do portfela?

Są oczywiście różne strategie. Ja preferuję podejście fundamentalne. Staram się znaleźć spółkę wyróżniającą się na tle rynku, mającą np. produkt lepszy niż konkurencja albo sprzedawany w innowacyjny sposób. Nie zakładam osiągnięcia zysku w tydzień czy miesiąc. Stawiam na akcje firm, w które z czystym sumieniem mogę zainwestować na rok, dwa lub trzy lata. Czasami zwiększam alokację, gdy lepiej poznam biznes lub pojawią się jakieś sprzyjające okoliczności. Przy takim podejściu ważny jest też zarząd. Musi mieć jasną wizję tego, jak ma wyglądać pozycja rynkowa spółki za kilka lat. Ważne jest też to, jak traktuje inwestorów mniejszościowych i czy zarząd lub kluczowi właściciele w przeszłości nie działali w firmie, która na przykład zbankrutowała. Uważam, że jest to czynnik wykluczający daną firmę jako potencjalną inwestycję.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

3 Jak reagować na wahania koniunktury?

Warto szukać firm, które przynoszą największe zyski w konkretnych fazach cyklu koniunkturalnego. Przykładowo, na początku ożywienia najpierw rosną zamówienia na części samochodowe, a dopiero później na samochody. Producenci części szybciej więc pokazują wzrost zysków niż producenci samochodów. Trzeba też korzystać z takich zmian sytuacji na rynku, jak ubiegłoroczny spadek ceny ropy naftowej. Wiadomo, że zyskują na tym firmy turystyczne, chemiczne czy transportowe. Uważam jednak, że zawsze w każdej branży trzeba szukać spółek wyróżniających się na tle konkurencji. One znacznie lepiej radzą sobie z czasowym pogorszeniem koniunktury. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jagoda Fryc

Polecane