Co czeka branżę w najbliższych latach

opublikowano: 11-10-2018, 22:00

Spółki leasingowe stały się nieodłącznym partnerem polskich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości. Zarówno mikroprzedsiębiorcy, jak i wielkie koncerny korzystają z zalet tej formy finansowania sprzętu, pojazdów i innych środków produkcji

Usługi leasingowe są często stosowaną przez polski biznes i znaną w kraju już od kilku dekad formą finansowania. Jednak z biegiem czasu pojawiały się nie tylko nowe metody współpracy na linii biznes — spółki leasingowe, lecz także rozszerzał się zakres finansowanych za jego pomocą produktów. Niedawno bardzo popularną grupą środków produkcji w leasingu stał się sprzęt rolniczy, a dzisiaj coraz częściej finansuje się w ten sposób dobra luksusowe.

Zmiany rynku…

— Leasing jest zewnętrznym źródłem finansowania nie tylko dóbr inwestycyjnych, ale także konsumpcyjnych, a zatem także dóbr luksusowych. Jedną z zalet leasingu jest to, że nie trzeba przeznaczać własnych środków na zakup danego przedmiotu. W przypadku dóbr luksusowych, które co do zasady charakteryzują się wyższą ceną od przeciętnej, pozyskanie środków własnych na ich zakup może stanowić problem. Z pomocą może tutaj przyjść leasing: w ostatnich latach bardzo dynamicznie rozwija się na przykład leasing samochodów segmentu premium — mówi Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Polskiego Leasingu.

Wśród aut premium coraz większą popularnością cieszą się pojazdy elektryczne. Zwiększa się presja na wykorzystanie zielonej energii, a coraz większa liczba miast w Europie i na świecie wprowadza zakazy wjazdu do centrów samochodów o najwyższej emisji spalin, przede wszystkim z silnikami Diesla. Co prawda auta elektryczne są droższe, ale przecież również mogą być leasingowane. Atutem w tym przypadku jest także fakt, że większy partner, jakim jest leasingodawca, jest w stanie wynegocjować lepsze warunki u producentów z segmentu aut premium, niż pojedynczy klient, przy czym nie chodzi tylko o cenę, ale i o czas oczekiwania na samochód.

…i mentalności

Zmieniać się będzie również stosunek przedsiębiorców do kwestii posiadania. Już teraz dynamicznie rozwijają się różne elastyczne formy użytkowania, np. carsharing, czy czarter jachtów, bądź samolotów. Potrzeba „bycia właścicielem” nie jest już tak silna, a ograniczenie kosztów utrzymania floty pojazdów jest coraz bardziej przekonującym argumentem. Dlatego rozwijają się nowe formy usług, oferowane przez firmy leasingowe, a najpopularniejszy jest ostatnio wynajem długoterminowy.

— W ubiegłym roku wynajem długoterminowy aut wzrósł w Polsce o ponad 13 proc. w stosunku do 2016 r. i był to najwyższy wzrost w ciągu ostatnich 6 lat. Z tegorocznego raportu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że w I półroczu 2018 r. branża wynajmu rozwijała się 2,5-krotnie szybciej od pozostałych form finansowania samochodów firmowych. Oceniamy, że w najbliższych latach wzrost rynku car fleet management będzie jeszcze większy. Na rozwój branży oddziałuje także dokonująca się obecnie zmiana preferencji przedsiębiorców, którzy ewoluują od modelu posiadania samochodów flotowych do modelu ich używania. Szybkie tempo rozwoju tego typu usług jest wynikiem dynamicznie rosnącej już od kilku lat popularności wynajmu długoterminowego wśród przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP — mówi Grzegorz Dziok, wiceprezes Idea Getin Leasing (IGL).

Jeśli dodać do tego nowelizację przepisów na szczeblu centralnym, która zmienia zasady gry, jawi nam się cały katalog możliwych czynników wpływających na obraz branży. Najważniejsze to: ekologia, zmiany przepisów europejskich i krajowych, rozwój technologii, rozwój segmentu dóbr luksusowych, nowe usługi. Ta różnorodność wskazuje, jak bardzo rynek leasingu musi się dostosowywać do zmieniającego się otoczenia rynkowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Co czeka branżę w najbliższych latach