Co czwarta spółka emituje akcje po debiucie

Krzysztof Górka
opublikowano: 23-08-2010, 00:00

Obecność spółki na NewConnect niesie ze sobą szereg korzyści, spośród których wymienić można szanse na uzyskanie kapitału, zwiększoną rozpoznawalność firmy, czy podniesienie jej wiarygodności w oczach kontrahentów i partnerów biznesowych.

Kluczowym momentem dla realizacji powyższych możliwości jest oczywiście debiut giełdowy. Okazuje się jednak, że także na dalszych etapach funkcjonowania emitentów w tzw. alternatywnym systemie obrotu (ASO) nadspodziewanie często decydują się oni na kolejne oferty akcji. W dotychczasowej historii NewConnect już 38 podmiotów (czyli niemal co czwarta spółka) zdecydowało się na wtórne emisje akcji, potocznie określane mianem SPO.

Łączna wartość środków uzyskanych w ramach tych że emisji wyniosła 174 mln zł.

Jeśli weźmiemy pod uwagę to, iż w trakcie debiutów wyemitowano instrumenty o wartości 501 mln zł, to widzimy, że 25,8 proc. łącznej wartości pieniędzy uzyskanych przez spółki w alternatywnym systemie obrotu pochodziło z SPO.

Największy zastrzyk kapitału po debiucie otrzymał Aton-HT, który wyemitował dwie serie akcji o wartości 14,05 mln zł. Co najmniej 10 mln zł w ramach kolejnych emisji uzyskały do tej pory jeszcze Virtual Vision, Hurtimex, Krynicki Recykling, RC Union, LST Capital oraz ViaGuara. Ten ostatni podmiot jest z kolei rekordzistą, jeśli chodzi o liczbę SPO — pięć różnych serii akcji zostało wprowadzonych do obrotu w trzech osobnych terminach.

Na przeprowadzenie kolejnych emisji spółki na NewConnect decydowały się średnio półtora roku po debiucie (dokładnie 545 dni później). To pokazuje, że pieniądze uzyskane w momencie upublicznienia zaspokajały potrzeby przedsiębiorstw na stosunkowo długi czas, a samo SPO na ogół służyło realizacji określonego celu.

Wraz z rozwojem rynku wartość SPO w kolejnych latach rosła. W 2008 roku suma wszystkich kolejnych emisji wyniosła 35,07 mln zł, rok później 65,92 mln zł, a do 15 sierpnia 2010 roku było to już 73,14 mln zł.

Średnia wartość uzyskanego kapitału w ramach kolejnych emisji wynosiła około 3,63 mln zł. Jest to wynik zbliżony do przeciętnej wysokości oferty nowo wyemitowanych akcji (około 3,66 mln zł), wprowadzonych przez spółki w ramach debiutu. Warto również podkreślić, że wśród 38 podmiotów, które zdecydowały się na SPO, 9 dokonało tej operacji więcej niż jeden raz. Udany przebieg procesu dokapitalizowania poprzez kolejną emisję zdaje się utwierdzać te spółki w przekonaniu o sensowności i szansie na powodzenie kolejnych SPO.

Analizując dotychczasową historię działań podejmowanych przez spółki notowane w alternatywnym systemie obrotu, można stwierdzić, że możliwości zdobycia środków finansowych w ramach SPO okazują się być ważnym aspektem funkcjonowania emitentów na NewConnect. Mały parkiet, czasami postrzegany jedynie jako przystanek w drodze na rynek regulowany, daje szansę na znaczące powiększenie zasobności portfela nie tylko w trakcie debiutu, ale również na dalszych etapach funkcjonowania spółki na giełdzie. Dowodem niech będzie ATON-HT, który w trakcie upublicznienia przeprowadził ofertę akcji o wartości 8,85 mln zł, aby następnie w ramach SPO uzyskać ponad 14 mln zł. Należy jednakże pamiętać, że nie zawsze pomysł przeprowadzenia kolejnej emisji gwarantuje zastrzyk gotówki dla firmy, czego przykładem może być historia spółki Dent-a-Medical. Zdecydowanie więcej można jednak wskazać przykładów ofert zakończonych sukcesem, co powinno być dobrym prognostykiem na przyszłość dla wszystkich podmiotów, które przymierzają się do zdobycia kapitału poprzez SPO na rynku NewConnect.

Krzysztof Górka

analityk Certus Capital

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Górka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy