Czytasz dzięki

Co dziesiąty Polak odczuwa problemy finansowe w związku z pandemią

PAP
opublikowano: 22-07-2020, 07:05

Pandemia sprawiła, że problemy finansowe odczuwa co dziesiąty Polak - wynika z raportu Santander Consumer Banku. W najgorszej sytuacji są seniorzy - prawie 40 proc wskazań.

Jak czytamy w raporcie Santander Consumer Banku (SCB) "Polaków portfel własny – wyjątkowe lato", mimo trudnej sytuacji gospodarczej, znaczące pogorszenie nastrojów jeszcze nie nastąpiło.

"Co trzeci ankietowany uznaje swoją obecną sytuację finansową za dobrą (32,3 proc.), ponad 10 proc. za bardzo dobrą, a prawie połowa za średnią (45,8 proc.). Na odpowiedzi +raczej zła+ i +bardzo zła+ wskazał łącznie zaledwie co dziesiąty badany" - podano.

Według Piotra Dolata z zarządu Santander Consumer Banku, w marcu, czyli na samym początku pandemii, swoją sytuację jako średnią określiło nieznacznie mniej, bo 41 proc. respondentów. "Niemal tyle samo osób (11 proc.), ile obecnie, mówiło o niej jako o złej" - wskazał.

"Widać więc, że mimo coraz trudniejszej sytuacji gospodarczej nastroje Polaków wciąż są niezłe. Być może realne odzwierciedlenie skutków kryzysu w ocenie własnej sytuacji finansowej będzie lepiej widoczne za jakiś czas, na przykład, kiedy skończy się wsparcie rządowe dla przedsiębiorców realizowane w ramach kolejnych edycji tarczy antykryzysowych" - ocenił.

Z raportu wynika, że stan swoich portfeli najlepiej oceniają 30-latkowie. Prawie 18 proc. z nich uważa swoją sytuację finansową za bardzo dobrą, a ponad 40 proc. za raczej dobrą. Niemal równie pozytywne deklaracje płyną z pokolenia 50-latków. Z sytuacji materialnej najbardziej zadowolona jest większość osób z wykształceniem wyższym (54,4 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast, takich jak Katowice, Wrocław czy Gdańsk.

Autorzy raportu wskazują, że praca na etat wciąż jeszcze pozwala przechodzić ten kryzys w nie najgorszej kondycji finansowej. Niemal dwie trzecie zatrudnionych na umowę o pracę ocenia ją raczej dobrze lub bardzo dobrze, w przypadku pracujących w ramach innej formy zatrudnienia odsetek ten spada do 33 proc. - podali.

Z raportu wynika też, że kłopoty w domowych budżetach są bardziej odczuwalne w przypadku osób posiadających dzieci - 12,4 proc. z nich ocenia swoją sytuację jako raczej złą, a 1,5 proc. jako bardzo złą.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wśród osób bezdzietnych jest to odpowiednio 8,6 proc. i 0,4 proc. W przypadku ocen bardzo pozytywnych ta proporcja się odwraca – (7,6 proc. wskazań rodziców i 11,2 proc. ankietowanych nieposiadających dzieci) - czytamy.

Według raportu w najgorszej sytuacji podczas epidemii znaleźli się seniorzy. Na niezadowolenie ze swoich obecnych finansów narzeka prawie 40 proc. Polaków powyżej 60. roku życia. Kryzys dotyka też osoby najmłodsze w wieku 18-29 lat. Prawie 13 proc. z nich ocenia swoją sytuację za złą lub bardzo złą.

Jak zaznaczył Dolata, w listopadzie ub.r. prawie 80 proc. badanych z najmłodszej grupy wiekowej wyrażało zadowolenie ze stanu swoich finansów. Obecnie ten odsetek wynosi niespełna 36 proc. "Może mieć to związek ze zmniejszoną pomocą ze strony rodziców lub z czasową bądź stałą utratą dochodów podczas lockdownu. To właśnie wśród młodych Polaków popularniejsze są inne niż umowa o prace formy zatrudnienia na przykład w gastronomii lub galeriach handlowych" – wyjaśnił.

SCB wskazuje ponadto, że na stan swojego portfela narzeka co piąty mieszkaniec średniego miasta, takiego jak Kielce, Radom czy Zabrze (prawie 20 proc.) oraz osoby z wykształceniem średnim (ponad 13 proc.).

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu "Polaków portfel własny – wyjątkowe lato", przeprowadzone zostało przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na reprezentatywnej próbie dla ogółu dorosłej populacji Polski, wynoszącej (N=1100 osób). Badanie realizowane było na przełomie maja i czerwca 2020, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI).

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane