Co trzeci polski milioner jest kobietą

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 06-03-2012, 00:00

Zamożnych kobiet jest mniej niż mężczyzn, ale majątkiem im dorównują. Mają też zbliżone preferencje inwestycyjne — wynika z raportów Credit Suisse i Banku Millennium

Credit Suisse w opracowaniu Global Wealth Report dowodzi, że w grupie osób posiadających co najmniej 1,5 mln USD kobiety stanowiły 43 proc. w 2010 r., a średnia wartość ich majątku wynosiła 98 proc. wartości majątku mężczyzn. O dekadę wcześniej w grupie milionerów kobiety stanowiły tylko 30 proc.

Dziś jest tak w Polsce, przynajmniej w portfelu Banku Millennium. Zamożne klientki stanowią bowiem jedną trzecią wszystkich klientów dysponujących aktywami ponad 1 mln zł. Średnia wieku pań wynosi 51 lat, przy czym 77 proc. jest po czterdziestce, a 5 proc. poniżej trzydziestki. Mimo że zamożnych kobiet jest mniej niż mężczyzn, to ich średni majątek jest porównywalny z majątkiem mężczyzny-milionera, ponieważ jest niższy o zaledwie 4 proc.

Tymczasem na liście 100 najbogatszych Polaków „Forbesa”, dominują majątki zbudowane przez mężczyzn. W rankingu, pomijając firmy rodzinne prowadzone przez małżeństwa, figuruje tylko jedna kobieta.

Kobiety cenią bezpieczeństwo…

Panie nie tylko mają porównywalne majątki do majątków mężczyzn, ale również podobne preferencje inwestycyjne.

— Wzorce zachowań inwestycyjnych są analogiczne wśród całej grupy milionerów, bez względu na płeć. Przy obecnej sytuacji ekonomicznej zarówno wśród najzamożniejszych kobiet, jak i mężczyzn dominuje niechęć do ryzyka. Nawet osoby, które dotychczas akceptowały większe ryzyko, w momentach silnych wahań rynkowych preferują produkty bezpieczne — mówi Agnieszka Dojlidko, dyrektor departamentu bankowości prywatnej Banku Millennium.

Z analiz portfeli najzamożniejszych klientów wynika, że kobiety i mężczyźni bardzo podobnie zarządzają swoim majątkiem. Milionerki jedynie nieznacznie częściej preferują długoterminowe lokowanie oszczędności. Wybierają produkty z gwarancją kapitału i gwarantowaną stopą zwrotu w perspektywie 3-5 lat.

Popularnością wśród nich cieszą się również produkty strukturyzowane. W Bankowości Prywatnej Millennium ma je o 5 proc. więcej kobiet niż mężczyzn. O tyle samo procent kobiet mniej ma rachunki maklerskie, a ich średnia wysokość pieniędzy na rachunku jest o ponad jedną trzecią niższa niż płci przeciwnej.

…ale są bardziej rozrzutne

Z badań przeprowadzonych przez Bank Millennium wynika, że kobiety w wyborze sposobu utrzymania i pomnażania majątku nie różnią się znacząco od mężczyzn, ale zupełnie inaczej wydają pieniądze. Można to prześledzić na podstawie transakcji zawieranych za pomocą kart płatniczych.

Panie najchętniej i najwięcej wydają na ubrania, dodatki i buty. Zakupy te stanowią 28 proc. wszystkich wydatków i są dwa razy większe niż u mężczyzn. Jeszcze większa rozbieżność (7,1 proc., wobec 2,8 proc.) jest w przypadku kosmetyków.

Milionerki rzadziej natomiast ponoszą wydatki związane z samochodem, elektroniką i sprzętem AGD. Sześciokrotnie mniej niż mężczyźni płacą też w restauracjach.

Struktura wydatków wydaje się naturalna w porównaniu z płcią, jest jednak odmienna w przypadku kobiet o niższych dochodach. Panie z mniejszymi portfelami przeznaczają znacznie mniej pieniędzy na ubrania, natomiast trzykrotnie więcej na zakupy w supermarketach.

Obie grupy najbardziej różnią wydatki na biżuterię i dzieła sztuki. Milionerki przeznaczają na nie ponad 10 proc. wydatków, dziesięciokrotnie więcej niż klientki detaliczne banku, a jednocześnie prawie 5 proc. mniej niż mężczyźni.

Dużą różnicę widać również w wydatkach na podróże (9,2 proc., wobec 2,7 proc.).

*dane dotyczące inwestycji zostały przygotowane na podstawie analizy portfeli klientów indywidualnych Banku Millennium z aktywami powyżej 1 miliona złotych. Dane dotyczące kart płatniczych obejmują wszystkie transakcje dokonane przez klientów indywidualnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bednarz

Polecane