Co wpływa na efektywność w pracy?

Materiał partnera
opublikowano: 12-01-2018, 09:26
aktualizacja: 12-01-2018, 09:29

Pracownik jest każdego dnia narażony na szereg szkodliwych czynników związanych z miejscem wykonywania pracy. Ich wyeliminowanie lub ograniczenie jest kluczowe dla podniesienia produktywności.

Badania dowodzą, że ergonomiczne środowisko pracy wpływa korzystnie na zdrowie oraz samopoczucie osób w nim przebywających. Za to stanowisko źle zaprojektowane wymusza pracę w niewygodzie, co negatywnie odbija się na pracownikach. Jak wynika z danych TNS Polska, aż 9 na 10 osób pracujących przy komputerze cierpi z powodu bólu szyi, pleców i oczu, a 80% ma problemy ze wzrokiem. Tymczasem wg ankiet przeprowadzonych w badaniu Loundhose 2016, 55% pracowników odczuwających codzienne problemy z nieprawidłowo zaprojektowanym miejscem pracy stwierdza znaczny lub wyraźnie odczuwalny wpływ tych dolegliwości na produktywność i wydajność.

Biurko i krzesło

Zdaniem prof. Marca Hamiltona, jednego z najczęściej cytowanych na świecie naukowców badających skutki siedzącego trybu życia, wpływu negatywnych czynników przy pracy biurowej nie jest w stanie zrekompensować nawet regularna aktywność fizyczna. Dlatego tak ważne jest zadbanie zarówno o zachowanie prawidłowej pozycji, jak i o odpowiednie wyposażenie stanowiska pracy. Podstawą jest właściwie dobrane meble: biurko oraz krzesło.

Jak podkreślają eksperci firmy z AJ Produkty, która projektuje wyposażenie biurowe, w przypadku siedziska istotne są odpowiednie oparcie przylegające do odcinka lędźwiowego oraz możliwość regulacji wysokości siedzenia, wraz z regulacją rozstawu i wysokości podłokietników. Dla osób spędzających w fotelu więcej niż 6 godzin dziennie, ważny jest wbudowany zagłówek do podparcia szyi i ramion. Nie mniej przydatne w odciążeniu kręgosłupa są również pompowane poduszki lędźwiowe lub mechanizm synchroniczny, dzięki któremu siedzisko wraz z oparciem poruszają się zgodnie z ruchami ciała.

W przypadku biurek, warto zwrócić uwagę na rynek rozwiązań umożliwiających regulację wysokości blatu, co umożliwia pracę w pozycji stojącej. Dostępne są dwa rodzaje takich biurek: z regulacją manualną oraz elektryczną, gdzie blat podnoszony jest przy użyciu przycisku. Istotny jest fakt, że regularna zmiana pozycji pracy z siedzącej na stojącą, nawet jeśli jest krótkotrwała i wynosi np. kilka kilka-kilkanaście minut na każdą godzinę pracy, ma kolosalne znaczenie dla układu krążenia, oddechowego i kostnego. Przyspiesza to metabolizm, co w porównaniu z pozostawaniem w pozycji siedzącej odczuwane jest jako zastrzyk energii, co pozwala efektywniej pracować.

Hałas

Jak wynika z badań Stefano Schiavona oraz Sergio Altomonte, wykładających na Uniwersytecie Berkley (Occupant satisfaction in LEED and non-LEED certified buildings), poziom hałasu w biurach typu open space waha się zazwyczaj w przedziale 55–65 dB. Tymczasem już stale słyszane dźwięki poniżej 35 dB, mimo że nie są szkodliwe dla zdrowia, mogą powodować zdenerwowanie. Hałas powyżej 35 dB, jak przekonują naukowcy, powoduje zmęczenie i spadek wydajności pracy. Autorzy badania z Uniwersytetu w Berkley przekonują, że dokuczliwy jest nie tylko poziom hałasu, ale także jego zmienność oraz nieprzewidywalność. Organizm lepiej radzi sobie bowiem z hałasem stałym np. szumem, niż ze stałym bombardowaniem dźwiękami o zmiennym poziomie i natężeniu, takimi jak rozmowy wielu osób prowadzone jednocześnie.

Skutki? Jak wynika z innych badań przeprowadzonych ponad 20 lat temu przez profesorów Andrew Bauma oraz Neila Grunberga (Measurement of stress hormones), hałas o natężeniu przekraczającym 35 dB zwiększa poziom adrenaliny o 43%. Według autorów, hormon ten jest najbardziej wiarygodnym wskaźnikiem poziomu stresu. Co ciekawe, pracując w hałasie, o połowę rzadziej optymalizujemy swoją pozycję przy biurku tak, aby siedziało się nam wygodniej. Nie mniej istotny pozostaje również spadek motywacji oraz koncentracji przy wykonywaniu pracy umysłowej.

Jak można ograniczyć poziom hałasu w biurach? W redukcji jego poziomu pomocne okazuje się odpowiednie zaplanowanie biura i jego wyposażenie. Istotne jest to, aby osoby blisko współpracujące zajmowały sąsiadujące stanowiska pracy. Z kolei pracownicy wykonujący obowiązki wymagające skupienia powinni zajmować krańcowe przestrzenie w obrębie przestrzeni współdzielonej. Nie mniej ważne jest wyposażenie biura w maty wygłuszające, ścianki działowe o wysokiej klasy pochłanialności dźwięku. Na podstawie międzynarodowej normy ISO 11654 wyodrębniono 5 klas oznaczonych symbolami od A do E – im wyższa klasa, tym lepsza chłonność akustyczna produktu, co oznacza, że lepiej absorbuje on emitowane fale dźwiękowe.

Jakość powietrza

Powietrze to niewidoczny, ale bardzo istotny czynnik warunkujący efektywność wykonywanych zadań. Do najczęściej identyfikowanych lotnych związków chemicznych w powietrzu wewnątrz pomieszczeń należy formaldehyd – substancja bardzo niebezpieczna dla zdrowia w dużych stężeniach. Powoduje on pieczenie oczu, łzawienie, kichanie, kaszel, suchość w gardle oraz katar. Formaldehyd jest jednym z czynników wywołujących astmę oskrzelową, a w trakcie wielu badań medycznych zaobserwowano spowodowane nim zaburzenia czynności płuc, zmniejszenie częstości oraz głębokości oddechów wraz z nadmierną skłonnością do zwężania się oskrzeli.

Dla ograniczenia ryzyka zatrucia lub problemów zdrowotnych ważne jest zadbanie o właściwą wentylację pomieszczenia. Na ten aspekt zwracają uwagę sami pracownicy. Jak wynika z badania BPO i Centra Usług Wspólnych: Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy. Atrybuty budynków biurowych jako przewaga konkurencyjna w walce o najlepszych pracowników, aż 81% ankietowanych potwierdziło, że istotnym czynnikiem miejsca pracy jest według nich odpowiednia wentylacja oraz klimatyzacja w pomieszczeniach. Był to w ocenie ankietowanych drugi najistotniejszy czynnik warunkujący produktywność, zaraz po komfortowym stanowisku pracy.

Bez względu na warunki w miejscu pracy, każdy pracownik w znacznej mierze sam wpływa na poziom swojego komfortu. Osobiście musi bowiem zadbać o zachowanie prawidłowej postawy przy biurku, odpowiednie ułożenie rąk podczas pracy z komputerem, właściwe ustawienie monitora czy regularne wstawanie od biurka. Nie można o tym zapominać, ponieważ poza spadkiem wydajności w pracy, odbija się to również na zdrowiu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Co wpływa na efektywność w pracy?