Coast2Coast schrupie sezamki

Fundusz z RPA rozpędza się nad Wisłą. Unitop to kolejna spółka, która trafi do jego portfela. Następna transakcja jeszcze w tym roku

Należąca do Coast2Coast grupa Bounty Brands ledwo złożyła do urzędu antymonopolowego wniosek o zgodę na przejęcie Profi, a już dostarcza dokumenty z kolejnej transakcji. Tym razem słodkiej, bo Grupy Unitop, znanej z sezamków i chałwy.

Zobacz więcej

CZEGOŚ BRAKUJE: Coast2Coast, którym zarządza Adam Pietruszkiewicz, widać już w Polsce w przekąskach i workach na śmieci. Do tego zestawu dołączą pasztety i zupy oraz sezamki i chałwy. Oznacza to, że wciąż brakuje kosmetyków, o których wiadomo, że są w kręgu zainteresowań firmy. Fot. Marek Wiśniewski

— W ramach każdej masowej kategorii FMCG szukamy nisz. Taką niszą jest segment zdrowych przekąsek. Jesteśmy tu już obecni z waflami ryżowymi Sonko. Teraz chcemy dołożyć do tego desery oparte na nasionach, jak np. sezamki — mówi Adam Pietruszkiewicz, dyrektor zarządzający Coast2Coast.

Wizja biznesu

Unitop zatrudnia 450 pracowników, a jego zeszłoroczne przychody wyniosły 170 mln zł.

— Oczywiście przychodzimy do spółki z wizją ich znaczącego zwiększenia. Na razie za wcześnie jednak na deklaracje o wzroście wielkości grupy. Na pewno wiąże się to z inwestycjami w modernizację i rozbudowę zakładu produkcyjnego, ale tu też nie informujemy o żadnych kwotach. Będą to decyzje podjęte przez zarząd Bounty Brands — zastrzega Adam Pietruszkiewicz.

Unitop produkuje w Łodzi nie tylko na swoje potrzeby, ale również white label i private label. Poza produkcją ma także biznes dystrybucyjny — eksportuje produkty innych spożywczych marek na znane sobie rynki, m.in. do Kanady, USA i na Bliski Wschód.

— Do tej gałęzi biznesu będziemy też dokładać należące do nas inne marki — dodaje dyrektor zarządzający Coast2Coast. Coast2Coast posiada pakiet kontrolny w Bounty Brands, koncernie, który przejmuje bezpośrednio Unitop. Bounty Brands dysponuje markami żywności, odzieży, higieny osobistej i produktami gospodarstwa domowego, w tym m.in. oliw Serena, puszkowanych owoców Libery Select czy ryb Sea Queen.

Polskie nabytki

Pierwszym nabytkiem Coast2Coast w Polsce było Sonko, producent wafli ryżowych, który został kupiony w 2015 r. Rok temu od syndyka kupił Krośnieńskie Huty Szkła Krosno. W tym roku dołożył do tego Stellę Pack, producenta i dystrybutora recyklingowych worków na śmieci.

Czeka też na zgodę UOKiK na finalizację nabycia Profi, producenta pasztetów i dań gotowych.

— W tym roku ogłosimy jeszcze jedną transakcję. Na różnych etapach zaawansowania są rozmowy z kilkoma podmiotami — mówi Adam Pietruszkiewicz. Biorąc pod uwagę zainteresowania Coast2Coast, na pewno brakuje mu jeszcze w Polsce kosmetyków.

— Bez komentarza — ucina dyrektor zarządzający firmy inwestycyjnej. Strategia działania Południowoafrykańczyków to zbudowanie koncernu złożonego z oddzielnie działających podmiotów, a następnie rozważenie opcji wyjścia przez giełdę. Taki scenariusz przerobili już w przypadku Ascendis Health, choć tu gromadzili produkty farmaceutyczne i zdrowotne. Nie wyszli jednak całkowicie — w cztery lata po debiucie wciąż mają około 30 proc. udziałów. Coast2Coast poszukuje firm o obrotach na poziomie 25-250 mln EUR.

Polski portfel

Stella Pack: przychody około 200 mln zł (w 2016 r.)

Worki na śmieci, folie do żywności czy ściereczki to rynek działania producenta z Lubartowa. Poza Polską ma zakład na Ukrainie i spółkę dystrybucyjną w Rumunii. Przed producentem większe wydatki na automatyzację produkcji i rozwój eksportu.

Sonko: przychody 154 mln zł (w 2016 r., dane Bisnode)

Spółka poszerza właśnie portfel o zdrowe przekąski inne niż wafle ryżowe. Nowy właściciel ograniczył ponadto produkcję private label i wykorzystuje moce produkcyjne dla swoich marek.

Profi: przychody 115 mln zł (w 2016 r.)

Transakcja czeka jeszcze na zgodę urzędu antymonopolowego. Głównym kierunkiem rozwoju produkującej od lat pasztety firmy mają być jej młodsze gałęzie biznesu — świeże zupy i sałatki. Pod kątem ich produkcji należy spodziewać się inwestycji w spółce.

Krośnieńskie Huty Szkła Krosno: przychody 220 mln zł (w 2016 r.)

Czołowy gracz na polskim rynku wytwarzania szkła gospodarczego trafił do Coast2Coast od syndyka. Po ciężkich czasach firma odbudowuje wizerunek, dystrybucję i sprzedaż.

OKIEM EKSPERTA
Inwestor zamiast sukcesora

PIOTR GRAUER, ekspert firmy KPMG

Ruch na rynku transakcji średniej wielkości zdecydowanie się wzmaga ze względu na problem sukcesji. Przez lata słychać było o zbliżającym się problemie i dylemacie właścicieli: czy przekazać firmę kolejnemu pokoleniu, czy sprzedać. Tylko w ostatnim czasie z tego powodu sprzedano Profi i Wosanę i należy spodziewać się kolejnych przejęć. Budowa portfela marek średniej wielkości, co robi m.in. Coast2Coast, może być strategią nakierowaną na uzyskanie efektów skali i synergii w obszarach dystrybucji, marketingu i sprzedaży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Coast2Coast schrupie sezamki