Coraz częściej korzystamy z Krajowej Informacji Podatkowej

(Marek Druś)
19-10-2006, 16:21

Coraz więcej osób korzysta z usług Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) - telefonicznego systemu uzyskiwania informacji o aktualnych przepisach i procedurach podatkowych. Od początku lipca, gdy uruchomiono KIP, z prośbą o pomoc zwróciło się tam ponad 37 tys. podatników.

Coraz więcej osób korzysta z usług Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) - telefonicznego systemu uzyskiwania informacji o aktualnych przepisach i procedurach podatkowych. Od początku lipca, gdy uruchomiono KIP, z prośbą o pomoc zwróciło się tam ponad 37 tys. podatników.

W czwartek biuro KIP w Płocku, jedno z czterech działających w kraju (oprócz Torunia, Leszna i Bielska-Białej), odwiedził podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (MF) Marian Banaś.

"Celem rządu, w tym resortu finansów, jest unowocześnienie i usprawnienie administracji, także podatkowej. Chodzi o to, by jej działalność stała się bardziej efektywna, ale też bardziej przyjazna dla podatników" - powiedział dziennikarzom Banaś.

Dodał, iż planowane jest dalsze udoskonalanie KIP, m.in. poprzez zintegrowanie sieci z systemem informatycznym Poltax, rejestrującym podatników.

"KIP ułatwia uzyskanie niezbędnych dla podatnika informacji w jednolitej interpretacji przepisów podatkowych. Ma spełniać także rolę źródła edukacji podatkowej, bo odpowiedzi i wyjaśnienia, o które najczęściej proszą podatnicy, mogą być następnie publikowane i upowszechniane, na przykład na ulotkach urzędów skarbowych" - podkreśliła Monika Krajewska, p.o. zastępcy dyrektora departamentu podatkowego MF.

KIP powstał dzięki pomocy specjalistów z Francji w ramach programu Unii Europejskiej PHARE 2003 z udziałem środków MF. W czterech biurach obsługujących podatników i działających na zasadzie call centers pracuje 180 osób, w większości byłych pracowników urzędów lub izb skarbowych.

Odpowiadają oni na pytania, które podatnicy mogą zadać dzwoniąc w godzinach od 7-18 pod numer telefonu 0 801 055 055 (koszt połączenia 35 gr/min.), a dla telefonów komórkowych - 022 330 0330 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora).

W KIP można wyjaśniać wątpliwości związane z polskim prawem podatkowym, w tym m.in. z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych (PIT, CIT), podatku od towarów i usług (VAT), a także podatku od czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn. Sieć przygotowana jest na obsługę około miliona połączeń telefonicznych w ciągu roku.

Podobne do KIP systemy dla podatników funkcjonują od lat w Belgii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Wlk. Brytanii i we Włoszech, a także od niedawna na Litwie.

(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Coraz częściej korzystamy z Krajowej Informacji Podatkowej