Coraz mniej maluchów stawia na innowacje

DZ
opublikowano: 07-07-2019, 22:00

Firmy inwestują najwięcej w środki trwałe i rozwój nowych produktów. Niestety, nakłady na B+R wciąż pozostawiają wiele do życzenia.

Czy przedsiębiorcy chętnie korzystają z usług cyfrowych? Jak oceniają przyszłą koniunkturę w swoich branżach? M.in. na te pytania odpowiada najnowszy „Raport o stanie sektora MŚP w Polsce” przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

— Od dawna przyglądamy się zmianom zachodzącym w sektorze MŚP w perspektywie długoletniej. Często dopiero takie ujęcie pozwala zobaczyć, jaką ewolucję przeszły rodzime firmy i jak systematycznie zwiększają swój udział w polskim PKB — zaznacza Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.

Autorzy raportu zwracają uwagę na rozwiązania cyfrowe, które pomagają przedsiębiorcom budować relacje z klientami. Niestety — jak podkreślają specjaliścirządowej agencji — wielu szefów firm nie dostrzega potencjału tego kanału komunikacji, a szkoda, bo MŚP często nie stać na zatrudnianie wykwalifikowanych w tym kierunku pracowników i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Z badania rządowej agencji wynika, że przedstawiciele małego biznesu zauważają rosnący popyt na ich produkty i usługi.

Utyskują jednak na trudniejszy dostęp do kredytów. Przedsiębiorcy jako słabszą niż przed rokiem oceniają przyszłość koniunktury w swoich branżach. Pogorszenia sytuacji spodziewa się aż 34 proc. badanych podmiotów. Natomiast polepszenia koniunktury w swoim sektorze oczekuje 21 proc. firm. W 2018 r. było ich więcej o 9 proc. Eksperci PARP podkreślają, że przybywa przedsiębiorców zwracających uwagę na problem nieuczciwej konkurencji. Narzeka na nią aż 35 proc. respondentów, czyli o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Niestety spada odsetek firm, które chcą prowadzić projekty B+R. Najchętniej podejmują się inwestycji w środki trwałe (64 proc. badanych ) i w rozwój nowych produktów lub usług (51 proc.).

Natomiast na przedsięwzięcia B+R i ekspansję zagraniczną stawia odpowiednio 21 proc. i 14 proc. przedstawicieli biznesu. Specjaliści rządowej agencji zwracają uwagę, że o możliwościach inwestycyjnych MŚP decyduje ich płynność finansowa. To również od niej zależy, czy przedsiębiorcom uda się zatrzymać wykwalifikowanych pracowników w firmie i dalej rozwijać jej działalność. Utraty płynności finansowej najbardziej obawiają się mikrusy. Skąd ten pesymizm? Takiemu podejściu sprzyjają opóźnienia w płatnościach ze strony kontrahentów, utrata klientów i rynków zbytu. Specjaliści PARP zwracają też uwagę na rosnące od 2015 r. ceny operacyjne, które pogarszają kondycję finansową firm. Na to, że ceny towarów, materiałów i usług potrzebnych do działania przedsiębiorstwa rosną, wskazuje 67 proc. mikrusów. Natomiast w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw jest to odpowiednio 66 i 82 proc.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DZ

Polecane