Coraz więcej pracowników uzależnionych od poczty elektronicznej

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-02-2006, 13:46

Europejczycy, w tym Polacy są coraz bardziej uzależnieni od internetu i poczty elektronicznej. 75 proc. ankietowanych w Europie przyznało się do uzależnienia od e-maila, a w Polsce 56 proc. - wynika z badań firmy Symantec ogłoszonych w czwartek na konferencji prasowej.

Europejczycy, w tym Polacy są coraz bardziej uzależnieni od internetu i poczty elektronicznej. 75 proc. ankietowanych w Europie przyznało się do uzależnienia od e-maila, a w Polsce 56 proc. - wynika z badań firmy Symantec ogłoszonych w czwartek na konferencji prasowej.

Badaniem, przeprowadzonym w 2005 r., objęto 1,7 tys. pracowników dużych firm w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Jego wyniki wykazują, że poczta elektroniczna jest jednym z najważniejszych narzędzi pracy w nowoczesnej firmie. Wykorzystuje się ją przede wszystkim do potwierdzania terminów spotkań (74 proc.), zarządzania bazą danych kontaktowych (62 proc.), odszukiwania dokumentów (74 proc.) i delegowania zadań (46 proc.).

Obsługa e-maili zajmuje pracownikom coraz więcej czasu - 52 proc. respondentów spędza dwie godziny dziennie na czytaniu wiadomości e-mail, odpowiadaniu na nie i pisaniu nowych. Kolejne 15 proc. poświęca na to 4 godziny dziennie lub więcej, czyli ponad połowę dnia pracy.

W Polsce ten wskaźnik wyniósł 22 proc. Uzależnienie od poczty elektronicznej wydłuża także dzień pracy - 54 proc. wszystkich użytkowników sprawdza swoją skrzynkę odbiorczą przed godz. 9. (niektórzy robią to nawet o 6. rano), a 30 proc. ankietowanych sprawdza swoją skrzynkę przed 8. rano.

Według badania Symantec, duży wpływ na zmianę trybu pracy miało pojawienie się urządzeń przenośnych, przystosowanych do obsługi poczty elektronicznej - 31 proc. respondentów korzysta z poczty e-mail za pomocą urządzenia mobilnego (w Polsce 26 proc.), przy czym dla 34 proc. jest to pierwsza rzecz, którą robią po przebudzeniu.

Z badania wynika także, iż 65 proc. pracowników korzysta z urządzeń mobilnych do sprawdzenia lub załatwienia spraw zawodowych w obecności współmałżonków lub bliskich przyjaciół i rodziny, 40 proc. podczas urlopu, a 38 proc. podczas zwolnienia chorobowego. W Polsce odsetek pracowników korzystających z urządzeń mobilnych wynosi aż 89 proc., przy czym 67 proc. regularnie sprawdza swoją skrzynkę podczas urlopu, a 44 proc. w trakcie zwolnienia lekarskiego.

Rośnie też liczba przesyłanych wiadomości: 91 proc. kierowników działów informatycznych twierdzi, że liczba przesyłanych wiadomości e-mail w ich firmie wzrosła w ciągu minionych 12 miesięcy średnio o 47 proc. W największych przedsiębiorstwach, zatrudniających 500 i więcej osób, ten odsetek może wynosić nawet 200 proc. W skrajnych przypadkach niektórzy pracownicy wysyłają 350 wiadomości dziennie, a otrzymują nawet 450.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Analitycy Symantec wyróżnili cztery kategorie użytkowników e-maili.

Użytkownicy zdyscyplinowani - 49 proc. badanych (w Polsce - 56 proc.) - swobodnie korzystają z poczty elektronicznej, ale tylko w godzinach pracy i w zasadzie nie wysyłają prywatnych e-maili ze służbowego konta.

Użytkownicy obsesyjnie uzależnieni - 21 proc. respondentów (w Polsce 14 proc.) - odczuwają wewnętrzny przymus ciągłego sprawdzania swojej skrzynki odbiorczej i wpadają w panikę, kiedy nie może uzyskać do niej dostępu.

Użytkownicy lękliwi - 10 proc. - uznają się za technofobów i twierdzą, że wykorzystują najbardziej podstawowe funkcje poczty elektronicznej.

Użytkownicy przeciążeni - 6 proc. respondentów -  cierpią od nadmiaru e-maili i mają problemy z ich opanowaniem.

"Cechy charakterystyczne każdej z tych kategorii nie budzą zdziwienia. Znacznie bardziej niepokojący jest fakt, że prawie 40 proc. ankietowanych ma niewłaściwe podejście do poczty elektronicznej. E-mail może przynieść nam wiele korzyści i pomóc w wykonywaniu obowiązków zawodowych, ale niewłaściwe korzystanie z poczty elektronicznej może mieć poważne konsekwencje" - stwierdził w opisie badania Jarosław Samonek z Symantec Polska.

Analitycy Symantec sformułowali kilka zaleceń zarówno dla firm jak i dla pracowników, mających zapobiec skutkom niewłaściwego korzystania z poczty elektronicznej. Radzą, aby korzystać z filtrów antyspamowych, zmniejszających ilość niechcianej korespondencji oraz rozwiązań archiwizacyjnych, które zastępują określone wiadomości mniejszymi od nich odsyłaczami, dzięki czemu użytkownicy nie przekraczają dozwolonej pojemności swoich skrzynek pocztowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane