Coraz więcej debiutów nad Wisłą

Na polskim rynku co roku przybywa 20-30 marek. Najbardziej oczekiwana, Primark, jeszcze nie podjęła decyzji o wejściu do naszego kraju.

W Polsce pojawia się nie tylko coraz więcej zachodnich sieci, lecz także marek rosyjskich i ukraińskich, m.in. Goldi, Love Republic, Zarina. Również polskie koncepty coraz odważniej zaznaczają swoją obecność w centrach handlowych. Co więcej, eksperci z BNP Paribas Real Estate Poland zwracają uwagę na wzrost liczby debiutów. W 2017 r. sklepy nad Wisłą może otworzyć 30-40 kolejnych marek.

Szykują się otwarcia

W tym roku, według Cushman & Wakefield, za najbardziej spektakularny debiut uchodzi otwarcie pierwszego flagowego sklepu Victoria’s Secret w Arkadii. Pojawiły się również m.in. Newbie z grupy KappAhl (dla najmłodszych), Hamleys (zabawki) oraz Zarina i Love Republic, które weszły na nasz rynek jako kolejne po BeFree marki należące do Melon Group.

— Wszystkie te marki dołączyły do najemców Galerii Północnej — zauważa Lucyna Śliż, dyrektor ds. reprezentacji najemców w dziale powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield. W 2017 r. butik Freya z duńskimi markami premium otwarto w poznańskim Starym Browarze, a w Galerii Katowickiej — Maxi-Cosi, sklep z wózkami i fotelikami dla dzieci.

— W tym roku oczekujemy jeszcze otwarcia pierwszego sklepu ukraińskiej firmy odzieżowej pod marką Goldi we Wroclavii i w warszawskim Wola Parku. We Wroclavii pojawi się również Sfera z hiszpańskiej sieci sklepów El Corte Ingles. Spodziewamy się także wejścia na rynek sieci restauracji Blue Frog oraz czekamy na decyzję o debiucie marki Primark — wymienia Anna Staniszewska, dyrektor działu analiz rynkowych i doradztwa BNP Paribas Real Estate Poland.

Czekają na euro

Międzynarodowe sieci handlowe mają różne strategie debiutu na nowych rynkach. Część stara się pozyskać lokalnego partnera franczyzowego, co akurat obecnie nie jest łatwe.

— Niektóre międzynarodowe marki z ofertą dla średniozamożnych klientów czekają na wprowadzenie w Polsce euro, ponieważ niskie marże i różnice kursowe nie pozwalają im teraz w pełni rozwinąć działalności — twierdzi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora z działu doradztwa i badań rynku w CBRE.

W najlepszych punktach

Natomiast dla marek premium największą przeszkodą jest ciągle niższa siła nabywcza klientów w porównaniu z mieszkańcami krajów Europy Zachodniej i USA. Jednocześnie ten typ najemcy stawia na powierzchnie, jakich u nas jest niewiele — w superatrakcyjnych miejscach, głównie w Warszawie, takich jak np. parter biurowca Metropolitan.

— Rynek marek premium ma szansę bardziej się rozwinąć dzięki otwarciu biurowca Ethos czy Hotelu Europejskiego. Warto też zwrócić uwagę na ewolucję warszawskich ulic handlowych. Od kilku lat Nowy Świat zmienił charakter i jest głównie ciągiem lokali gastronomicznych, natomiast jego wcześniejszą funkcję przejął obszar wokół Placu Trzech Krzyży, gdzie obok oferty kawiarni i restauracji znajdują się sklepy marek luksusowych: Ermenegildo Zegna, Burburry, Tiffi, Tod’s, Ralph Lauren czy Omega — wylicza Anna Staniszewska. Przedstawiciele Cushman & Wakefield zapewniają, że prowadzą rozmowy z kilkoma markami premium zainteresowanymi wejściem do Polski i szukają dla nich odpowiednich miejsc.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Nieruchomości / Coraz więcej debiutów nad Wisłą