Costa Coffee rozpieści polskich konsumentów

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 23-12-2009, 00:00

Z badań wynika, że na polskim rynku o klientów najlepiej dbają brytyjskie sieci barów kawowych.

Brytyjskie sieci kawiarni biją polskie i amerykańskie jakością obsługi

Z badań wynika, że na polskim rynku o klientów najlepiej dbają brytyjskie sieci barów kawowych.

Według szacunków firmy PMR, wartość rynku kawiarni w Polsce sięga już 1,8 mld zł i cały czas rośnie. Choć działa już u nas kilkanaście znanych sieci krajowych i zagranicznych, to z najnowszych badań konsumenckich, do jakich dotarł "PB", wynika, że pod względem jakości obsługi klientów prym wiodą u nas sieci brytyjskie.

Ruch potrafi

Z przeprowadzonego przez międzynarodową firmę Dive-AdHoc badania rynku kawiarni w Polsce wynika, że najlepszą obsługę zapewnia klientom wywodząca się z Wielkiej Brytanii sieć Costa Coffee, o której rozwój w Polsce dba spółka eCoffee kontrolowana przez NFI Krezus Romana Karkosika. Na trzecim miejscu znalazła się inna brytyjska sieć — Coffeeheaven. Honor Polaków ratuje rozwijana przez giełdowy Ruch od zera sieć iCoffee, która uplasowała się w badaniu na drugim miejscu. Co ciekawe, słynny amerykański Starbucks wypadł w tym badaniu dość blado i podobnie jak McCafe czy Empik Cafe znalazł się poza podium. Poza tym badane były też sieci: Voyage Cafe, Grycan i W Biegu Cafe.

Sieci kawiarni różnie komentują wyniki badania.

— To kolejny bardzo dobry wynik potwierdzający naszą pozycję lidera rynkowego w poziomie obsługi klienta. Zajęliśmy już najwyższe miejsce w opublikowanych na początku 2009 r. wynikach badań przeprowadzonych przez International Service Check metodą mystery shopping — chwali się Wojciech Minasiewicz, wiceprezes spółki eCoffee.

— Starbucks jest otwarty na wszelkiego rodzaju opinie o swojej działalności, więc wyniki tego typu sondaży także są dla nas istotne, jeśli tylko badania przeprowadzane są zgodnie ze ściśle określonymi zasadami metodologicznymi, z których można wyciągać uprawnione wnioski — mówi Agnieszka Kozłowska, odpowiedzialna za markę Starbucks w grupie AmRest.

— Bez znajomości szczegółów przytoczonego badania trudno o komentarz. Jednak podchodziłbym ostrożnie do rezultatów. W kategorii kawiarni lokale McDonald's z opcją McCafe to w dalszym ciągu nowość na polskim rynku. Dziesięć lokali wzbogaconych o tę ofertę działa w dalszym ciągu w fazie testowej — mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska.

Praca organiczna

Badanie Dive-AdHoc zostało przeprowadzone w październiku tzw. metodą mystery shopping, która polega na trzykrotnym odwiedzeniu każdej z sieci przez specjalnie przeszkolonych badaczy incognito, wcielających się w rolę typowego klienta kawiarni. Oceniali oni wiele elementów obsługi, jak np: długość oczekiwania w kolejce, wygląd pracowników, wygląd i wyposażenie kawiarni, czystość w lokalu, umiejętności komunikacyjne pracowników (w sumie kilkadziesiąt różnych elementów).

— Wyniki badania kawiarni w Polsce wypadły podobnie jak na Litwie. Jakość obsługi w obu krajach jest niestety na średnim poziomie. To sytuacja nie do zaakceptowania, zwłaszcza że obsługa w kawiarni nie wymaga wysokiego poziomu wykształcenia technicznego personelu — komentuje Jurgita Adomaityte, z kierownictwa Dive Group.

1,8

mld zł Taką wartość osiągnął w 2008 r. polski rynek kawiarni, rosnąc o 16 proc.

8

proc. Taki odsetek Polaków deklaruje, że chodzi regularnie do kawiarni, co wskazuje na wielki potencjał rozwoju tego rynku.

24

pensy Tyle za akcję firmy Coffeeheaven chce zapłacić koncern Whitbread, właściciel marki Costa Coffee.

Wiktor

Szczepaniak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu