Czytasz dzięki

530 km nowych torów za siedem lat

Ruszyły inwentaryzacje przyrodnicze dla linii Łódź—Warszawa. To pierwszy odcinek szybkiej kolei, którym pojedziemy w 2027 r.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) szykuje się do budowy linii kolejowych, które mają ułatwić dojazd do mającego powstać lotniska w Baranowie. Po nowych trasach pociągi będą jeździć z prędkością 250 km/h.
- Została podpisana pierwsza umowa na inwentaryzacje środowiskowe na linii Łódź—Warszawa. W tym roku ruszą inwentaryzacje umożliwiające uzyskanie decyzji środowiskowych dla innych odcinków – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Dzięki nim do 2027 r. powstanie 530 km nowych linii kolejowych (patrz mapa). To prawie dziesięć razy więcej niż zbudowano w ostatnich latach. W sumie do 2034 r. ma powstać prawie 1,8 tys. km torów.
Ekspresowe tempo
Analizy środowiskowe i przygotowanie inwestycji ma potrwać do 2023 r.
- W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która szybko i sprawnie realizuje inwestycje, proces przygotowania trwa około pięciu lat. My chcemy skrócić go do trzech – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.
Według szacunków PwC koszty budowy nowych linii sięgną 60-80 mln zł za km. Wyliczenia będą jeszcze weryfikowane — wpływ na nie będą mieć m.in. analizy przyrodnicze oraz konsultacje społeczne.
Mikołaj Wild przypomniał, że zostały już przeprowadzone uzgodnienia dotyczące strategicznego studium lokalizacyjnego (SSL). Rozpatrzono 146 tys. uwag, co już przyczyniło się do modyfikacji pierwotnego przebiegu tras. Zrezygnowano np. z przebiegu linii kolejowej przez Konstantynów Łódzki. Zdecydowano także o jej doprowadzeniu do nowego podziemnego dworca Łódź Fabryczna, co skutkuje koniecznością budowy tunelu. Uzgodniono także e stołecznym ratuszem taki przebieg linii, by nie kolidowała z obszarami, na których planuje rozwijać się Metro Warszawskie.
Mikołaj Wild zapowiedział również nowy masterplan, a w związku z pandemią COVID-19 nie wykluczył zmiany prognoz dla centralnego lotniska.
- Zgodnie z obecnymi planami w pierwszym etapie lotnisko ma umożliwić odprawę 45 mln pasażerów. Może jednak się okazać, że etap trzeba będzie ograniczyć do 30 mln z założeniem szybkiej rozbudowy hubu – mówi Mikołaj Wild.
Opóźnione finansowanie
Prace przygotowawcze związane z budową CPK i prowadzących do niego linii kolejowych będą finansowane z wieloletniego programu inwestycyjnego. Marcin Horała zapowiada jego przyjęcie przez rząd we wrześniu. Nie jest to pierwsza deklaracja. W marcu 2019 r. Mikołaj Wild powiedział PAP, że rząd zajmie się nim za dwa miesiące, czyli w maju 2019 r.
Marcin Horała poinformował również, że w tym roku wystartuje skup gruntów pod planowane inwestycje. Równocześnie będzie nowelizowana ustawa dotycząca budowy CPK, mająca na celu usprawnienie zakupu nieruchomości inwestycyjnych. Mikołaj Wild podkreślił, że konieczne jest wzięcie pod uwagę nie tylko ich rynkowej wartości czy wyceny na podstawie przyszłych korzyści, gdyż uwzględnianie tylko tych parametrów prowadzi czasami do niekorzystnej wyceny wykupu nieruchomości dla przedsiębiorców czy mieszkańców mających kilkudziesięcioletnie domy na niewielkich działkach, a daje sowite zyski za grunty rolne. Prezes CPK ma nadzieję, że przy pozyskaniu gruntów będzie możliwy nie tylko ich zakup od właścicieli, ale także przenoszenie całych społeczności czy miejscowości na nowe tereny, nie kolidujące z infrastrukturą lotniska czy kolei. [KAP]

Mikołaj Wild, prezes CPK szacuje, że dzięki uruchomieniu programu inwestycji, co roku może być oddawanych do użytku nawet 200 km nowych linii kolejowych. Podkreśla, że już wymaga to przygotowania kadry wykonawców i wykwalifikowanej siły roboczej.
Wyświetl galerię [1/2]

Nowe tory:

Mikołaj Wild, prezes CPK szacuje, że dzięki uruchomieniu programu inwestycji, co roku może być oddawanych do użytku nawet 200 km nowych linii kolejowych. Podkreśla, że już wymaga to przygotowania kadry wykonawców i wykwalifikowanej siły roboczej. fot. Tomasz Pikuła

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane