CPK spytał o zdanie ponad 20 firm i instytucji

opublikowano: 16-04-2019, 08:29

Partnerzy biznesowi powiedzą, co sądzą o projekcie centralnego portu. W tym roku zostanie zlecone opracowanie planu generalnego inwestycji.

Równoległe drogi startowe – w pierwszym etapie dwie, docelowo cztery, terminale pasażerski, cargo i general aviation, stacja kolejowa zintegrowana z terminalem – w poniedziałek ponad 20 firm i instytucji wzięło udział w Forum Interesariuszy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i poznało wstępną definicję portu. Były wśród nich m.in.: Lot, BARIP – Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, PKN Orlen, Lotos, Straż Graniczna, Lot AMS, LS Airport Services, LS Technics, Welcome Airport Services, Krajowa Administracja Skarbowa, Polski Holding Hotelowy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a także prywatne spółki: FedEx, DHL, UPS i TNT Express. Do końca kwietnia firmy mają czas na zgłoszenie uwagi i oczekiwań. 

Zobacz więcej

fot. Bloomberg

Państwowe firmy wiążą z CPK wielkie nadzieje.

- CPK ma realne szanse zostać głównym hubem dla Europy Środkowej i Wschodniej. Pod względem lotniczym geograficzne położenie Polski jest po prostu idealne, dlatego już najwyższy czas, żeby z tego w pełni skorzystać – mówi Rafał Milczarski, prezes Lotu.

Paweł Przychodzień, członek zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki, uważa, że dzięki rozwojowi infrastruktury Polska zacznie lepiej zarabiać na swoim położeniu. 

- Przebudowujemy obecnie sieć logistyczną w związku z intensywnym rozwojem e-commerce krajowego i międzynarodowego. Inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości obecnej infrastruktury poprzez obsługę większej liczby połączeń lotniczych, w tym cargo, co w przypadku Poczty Polskiej wpłynie pozytywnie na rozwój obecnych i nowych usług – mówi Paweł Przychodzień.

Zainteresowany udziałem w przedsięwzięciu jest PKN Orlen.

- Mamy doświadczenie w zarządzaniu strategiczną infrastrukturą paliwowo-naftową, wytwarzaniu paliwa lotniczego oraz świadczeniu paliwowych usług logistycznych i handlingowych w portach lotniczych. Ponadto w obrębie nowego portu możemy zagwarantować dostęp do nowoczesnych stacji paliw, punktów obsługi podróżnych czy stacji ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Michał Róg, członek zarządu PKN Orlen ds. handlu hurtowego i międzynarodowego.

Zebrane podczas tego i kolejnych takich spotkań z partnerami biznesowymi informacje zostaną wykorzystane w kolejnych etapach inwestycji, np. planowanej w tym roku weryfikacji założeń projektu CPK przez niezależnych specjalistów z obszarów projektowego i inżynieryjnego. 

W tym roku powinien zostać wskazany doradca strategiczno-techniczny – międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w projektowaniu, budowie i zarządzaniu portami przesiadkowymi. Test prywatnego inwestora wykonany w tym roku dla części lotniskowej CPK przez EY wykazał, że stopa zwrotu wynosi prawie 10 proc. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy