CR Media: Rynek reklamy może wzrosnąć w 2005 r. o 8,5% a w 2006 r. o 6%

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-03-2005, 18:54

Na reklamę w 2004 roku wydano 4 mld 769,9 mln zł, o 12,5 proc. więcej niż przed rokiem. Najbliższe lata też mają być korzystne dla branży reklamowej. W 2005 r. wydatki reklamowe mogą wzrosnąć o 8,5 proc., a w 2006 roku o 6 proc. - wynika z najnowszego raportu Ad.media, opracowanego przez CR Media.

Na reklamę w 2004 roku wydano 4 mld 769,9 mln zł, o 12,5 proc. więcej niż przed rokiem. Najbliższe lata też mają być korzystne dla branży reklamowej. W 2005 r. wydatki reklamowe mogą wzrosnąć o 8,5 proc., a w 2006 roku o 6 proc. - wynika z najnowszego raportu Ad.media, opracowanego przez CR Media.

    "Najszybszy wzrost będzie miał miejsce w radiu (około 13 proc. rocznie), a najwolniejszy w telewizji (8,4 proc. w 2005 roku i 3,1 proc. w 2006 roku" - prognozują autorzy raportu. Według nich, wydatki na reklamę w prasie mają wzrosnąć w 2005 r. o 7,8 proc, a w 2006 r. o 8,7 proc.

    W przypadku telewizji, której udział w rynku reklamy netto wyniósł w 2004 roku 55,4 proc. (54 proc. rok wcześniej), przeważa popyt nad podażą, bo stacje nie są w stanie emitować więcej reklam, zwracają uwagę autorzy raportu.

    "W związku z tym wzrost wydatków na reklamę w telewizji będzie wolniejszy" - ocenia Tomasz Brzeziński, jeden z autorów raportu. Jego zdaniem, tegoroczny wzrost wydatków na reklamę w stacjach telewizyjnych będzie w dużej części spowodowany podniesieniem przez nie cen.

    "Telewizja nie ma już większych możliwości zwiększenia liczby reklam, może więc zwiększać swoje przychody wyłącznie poprzez podniesienie cen" - poinformował w raporcie.

    Zdaniem analityków z CR Media, powoduje to przesuwanie części budżetów do radia i prasy, co jest głównym motorem szybkiego wzrostu w tych mediach.

    Zanotowany w 2004 roku wzrost całego rynku był pierwszą tak znaczącą zwyżką od czasów recesji. W 2003 r. wzrost wyniósł 4,7 proc. i był to pierwszy wzrost zanotowanym po 2000 r. W minionym roku największy wzrost zanotowała telewizja (o 15,4 proc. do 2 mld 643,6 mln zł), a najmniejszy prasa (o 8,9 proc. do 1 mld 746 mln zł). Wydatki na reklamę w radiu wzrosły o 10,3 proc. i wyniosły 380,3 mln zł.

 Z raportu wynika, że główną przyczyną poprawy koniunktury na rynku reklamy było ożywienie gospodarcze.

    "Wśród innych przyczyn ogólnej poprawy sytuacji na rynku reklamy, należy zdecydowanie wymienić wejście Polski do Unii Europejskiej, które pozwoliło na znacznie swobodniejszy przepływ towarów i usług pomiędzy Polską a innymi krajami Unii" - podano w raporcie.  "W połączeniu z wyjątkowo niskimi cenami reklamy, jak na warunkieuropejskie, Polska stała się szczególnie atrakcyjnym polem przeprowadzania akcji marketingowych przez koncerny międzynarodowe" - wyjaśniają autorzy raportu.

    Według przyjętej przez autorów raportu definicji, wydatki reklamowe netto to wielkość wydatków reklamowych w ujęciu cennikowym pomniejszona o całkowitą - wynikającą z ich szacunków - wartość wszelkiego rodzaju rabatów, zniżek i upustów udzielanych przez media zleceniodawcom usług reklamowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane