cyber_Folks, który zapowiadał przejęcie dużego podmiotu, aby przyspieszyć rozwój oferty dla dużych sklepów internetowych, właśnie zrealizował zapowiedź. Podpisał porozumienie w sprawie przejęcia francuskiej spółki PrestaShop, twórcy jednej z największych na świecie platform open source dla e-commerce’u. Transakcja zostanie dokonana wraz z Syliusem, twórcą rozwiązania open source dla dużych europejskich e-commerce’ów.
Pierwsza liga e-commerce
Rozmowy w sprawie przejęcia PrestaShopu rozpoczęły się w lipcu. Sprzedającym jest włoski inwestor, który nabył tę spółkę na tzw. górce covidowej, ale nieposiadający doświadczenia w branży technologicznej. Finalizacja transakcji spodziewana jest w ciągu około dwóch miesięcy.
— Wchodzimy do pierwszej ligi światowego e-commerce'u. Po przejęciu PrestaShopu Europa zyskuje gracza, który może być porównywany do Shopify pod względem skali działania na tym rynku. Jako grupa osiągamy około 35 mld EUR GMV, czego dotychczas nie dokonała żadna firma technologiczna z naszego regionu. Synergia z Syliusem wzmacnia ten efekt, ponieważ otwiera nam drogę do segmentu największych projektów enterprise oraz rynku composable commerce, który rozwija się obecnie najszybciej w globalnym handlu internetowym. Warto dodać, że Damian Murawski i Mikołaj Król, udziałowcy Syliusa, wspólnie z nami będą rozwijać obie platformy — mówi Jakub Dwernicki, prezes cyber_Folksa.
Przejęcie za 55 mln EUR
W praktyce 100 proc. udziałów w PrestaShopie zostanie przejęte za 55 mln EUR przez spółkę celową cyber_Pixel. Założyciele Syliusa wniosą do niej aportem 100 proc. udziałów w spółkach Sylius i BitBag (agencja wykonująca wdrożenia), a w zamian otrzymają 21 proc. udziałów w spółce cyber_Pixel. cyber_Folks będzie miał w niej 79 proc. udziałów. Finansowanie jest w 100 proc. gotówkowe z opcją częściowego refinansowania długiem.
— Dzięki wrześniowej emisji akcji, z której pozyskaliśmy ponad 200 mln zł, jesteśmy w stanie działać szybko i zdecydowanie, realizując przejęcie PrestaShopu. Zaufanie inwestorów dało nam solidny kapitał do dalszego wzrostu, a wsparcie finansowania bankowego zwiększa skalę naszych możliwości. Połączenie elastyczności kapitałowej i dyscypliny finansowej pozwala nam wykorzystywać najlepsze okazje rynkowe — mówi Robert Stasik, wiceprezes cyber_Folksa.
Jakub Dwernicki dodaje, że ostatnia transakcja nie wyczerpuje ambicji spółki w obszarze przejęć.
Potentat rynku e-commerce
PrestaShop obsługuje 230 tys. aktywnych sklepów na świecie, które w 2024 r. wygenerowały 22 mld EUR GMV. Sylius ma 10 tys. sklepów, ale wspiera większe i bardziej złożone projekty (klasy enterprise i mid-market) o łącznej wartości sprzedaży szacowanej na około 7 mld EUR rocznie. Po włączeniu obu podmiotów do ekosystemu cyber_Folksa łączna wartość GMV wyniesie około 35 mld EUR, co plasuje grupę jako jednego z największych operatorów e-commerce’u w Europie o skali porównywalnej z europejską działalnością Shopify.
Model biznesowy PrestaShopu opiera się na monetyzacji dużej bazy użytkowników poprzez sprzedaż usług premium, subskrypcji, rozwiązań chmurowych, modułów płatności oraz prowizji generowanych w marketplasie rozszerzeń. PrestaShop wygenerował w ciągu ostatnich miesięcy 28,9 mln EUR przychodów i 2,7 mln skorygowanej EBITDA. Zatrudnia 220 osób. cyber_Folks widzi dużą przestrzeń do wzrostu przychodów firmy oraz poprawy jej rentowności.
Przychody Syliusa i BitBagu za ostatnie 12 miesięcy wyniosły 4,4 mln EUR, a EBITDA 1,3 mln. Zatrudnienie w obu spółkach jest na poziomie około 60 osób.
Przedstawiciele cyber_Folksa liczą, że połączenie sił Shopera, PrestaShopu i Syliusa pozwoli grupie zaoferować najpełniejszy na rynku zestaw technologii dla handlu internetowego. Integracja modelu SaaS, reprezentowanego przez Shopera, z modelem open source PrestaShopu oraz z architekturą headless Syliusa ma stworzyć kompletną drabinę produktową dla merchantów na każdym etapie rozwoju. Dzięki temu będzie ona mogła obsługiwać zarówno mikroprzedsiębiorstwa rozpoczynające sprzedaż online, dynamicznie rosnące sklepy średniej wielkości, jak też zaawansowane projekty wymagające pełnej personalizacji, rozbudowanych integracji oraz zgodności z najbardziej wymagającymi procesami w segmencie enterprise, w tym funkcjonujące w najbardziej złożonych modelach sprzedażowych, takich jak handel hurtowy czy sprzedaż w modelu własnego marketplace’u.
Świat stoi otworem
Firmy uzupełniają się nie tylko technologicznie, ale też geograficznie. Dzięki transakcji grupa cyber_Folks otwiera się na rynki Europy Zachodniej oraz wzmacnia pozycję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i na rynkach globalnych. Najważniejszymi rynkami PrestaShopu są: Francja, Hiszpania, Włochy, USA i Wielka Brytania, natomiast Syliusa: Francja, USA, Włochy, Polska oraz Niemcy.
— Transakcja to nie tylko wejście na nowe rynki i dostęp do zaawansowanych technologii, lecz także ludzie, którzy stanowią dla nas ogromną wartość. To kolejna — po MailerLite — inwestycja otwierająca nam drzwi do międzynarodowych rynków oraz zespołów potrafiących skutecznie na nich działać. Kapitał ludzki od zawsze jest dla nas bezcenny i pozostaje jednym z fundamentów naszego rozwoju — mówi Jakub Dwernicki.
Integracja technologiczna
Przejęcia PrestaShopu i włączenie w inicjatywę Syliusa otwierają również znaczący potencjał synergii w obszarze do sprzedaży usług spółek z grupy cyber_Folks. Giełdowa grupa liczy, że integracje Apilo i Sellintegro umożliwiają monetyzację rosnącego zapotrzebowania sklepów na łączenie się z marketplace’ami, systemami ERP, operatorami logistycznymi i narzędziami marketingowymi.
— PrestaShop ma ogromną bazę klientów i partnerów. Łączymy tę skalę z naszym hostingiem, integracjami Apilo i Sellintegro, rozwiązaniami AI oraz narzędziami komunikacyjnymi. Synergia tych elementów pozwala nam skutecznie rozwijać działalność w Europie Zachodniej, w obu Amerykach, a jednocześnie wzmacniać naszą pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej — mówi prezes cyber_Folksa.
Dzięki transakcji w strukturze grupy znajdzie się także jeden z największych globalnych marketplace’ów modułów e-commerce i rozwiązań komunikacyjnych z bezpośrednim dostępem do ponad 200 tys. merchantów. Ma to stworzyć nowe strumienie przychodów z prowizji oraz umożliwić globalną monetyzację rozwiązań tworzonych przez grupę cyber_Folks.
