Czarny Volkswagen z Polski za najwyżej 20 tys. zł

opublikowano: 15-03-2017, 22:00

Polacy kupują rocznie niemal milion używanych aut. W 2016 r. szukali głównie Volkswagenów, ale najpopularniejszym modelem było Audi A4.

OtoMoto — najpopularniejszy motoryzacyjny serwis ogłoszeniowy — od sześciu lat przygotowuje zestawienie najbardziej poszukiwanych samochodów używanych w Polsce. Raport powstaje na podstawie niemal miliadra wyszukań w tym serwisie. Czego Polacy szukali w 2016 r.? Jeśli chodzi o markę, to Volkswagena (10,9 proc.). Ważny jest kraj, z którego ktoś sprzedaje auto. W zasadzie (77 proc.) musi to być Polska. Co poza tym? Jedna czwarta (26 proc.) szukających pojazdu za pośrednictwem OtoMoto zaznaczyła, że musi być czarny. A najczęściej (36 proc.) wskazywany przedział cenowy to 5-20 tys. zł.

LIDER: Najczęściej poszukiwanym używanym samochodem w Polsce jest Audi A4. Najchętniej generacji B6 (lata 2000-04). Ceny wahają się od 13 do 16,5 tys. zł.
Zobacz więcej

LIDER: Najczęściej poszukiwanym używanym samochodem w Polsce jest Audi A4. Najchętniej generacji B6 (lata 2000-04). Ceny wahają się od 13 do 16,5 tys. zł. Grzegorz Kawecki

Ulubione modele

O ile w rankingu producentów prowadzi Volkswagen (przed Audi i BMW), o tyle w zestawieniu najpopularniejszych modeli wygrywa Audi A4. Liczba zapytań dotycząca tego modelu przekroczyła 16,7 mln. Zdecydowanie najczęściej wystawiane na sprzedaż w 2016 r. były wersje z nadwoziem sedan (50,7 proc.), nieco rzadziej kombi (34,4 proc.). Najwięcej ogłoszeń dotyczyło wariantów z silnikiem Diesla — 46,9 proc. Na Audi A4 z jednostkami benzynowymi przypadło 38,9 proc. ogłoszeń, a z instalacją LPG — 13,6 proc. Większość oferowanych Audi A4 pochodziło z lat 2000-04. Przeciętna cena takiego auyta wahała się w granicach 13-16,5 tys. zł. Drugim najczęściej poszukiwanym modelem był VW Golf. Przez cztery lata zajmował w zestawieniu OtoMoto pierwsze miejsce. Dopiero w 2015 r. wyprzedziły go zarówno Audi A4, jak i Volkswagen Passat. W 2016 r. Golf awansował o jedną pozycję z liczbą wyszukiwań 15,6 mln. Nabywcy tego modelu wybierali głównie egzemplarze z nadwoziem hatchback (takie oferty stanowiły aż 56,6 proc. wszystkich propozycji dotyczących Golfów). Jedną czwartą (25,8 proc.) stanowiły kombi. Liczba Golfów z dieslem lub silnikiem benzynowym pod maską była niemal taka sama (odpowiednio: 44 i 43,46 proc.). Najwięcej ogłoszeń dotyczyło czwartek generacji Golfa (produkowanej między 1997 a 2003 r.), a najczęstszy przedział cenowy to 6-7,5 tys. zł. Podium zamyka BMW Serii 3, które po raz pierwszy znalazło się w pierwszej trójce (15,2 mln wyszukań). W dodatku jest to także pierwszy samochód, który przełamał wieloletnią dominację trójki: Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Audi A4. W 2015 r. Seria 3 była na szóstej pozycji. Najczęściej wystawiane na sprzedaż egzemplarze BMW Serii 3 w 2016 r. to wariant E46, produkowany w latach 1998-2007. Średnia cena samochodów tej generacji to 11-14 tys. zł. Interesujące jest także zestawienie sprzedawanych wersji nadwozia. Najwięcej ogłoszeń dotyczyło BMW Serii 3 w odmianie sedan. Na drugim miejscu nie znalazły się auta kombi (15 proc.), lecz coupe (29,1 proc.). Przeważały pojazdy z silnikami benzynowymi — 49,5 proc., a 31,7 proc. wystawień dotyczyło diesli. Ponad 18 proc. samochodów miało instalację LPG.

Polskie klasyki

W tegorocznej edycji raportu po raz pierwszy pojawiła się kategoria „Polskie klasyki”. Ceny najstarszych, ale dobrze zachowanych modeli (np. niektórych egzemplarzy Warszawy) oscylują wokół nawet 80 tys. zł. Wartość pojazdów z okresu PRL zapewne będzie rosła, biorąc pod uwagę coraz większą liczbę klubów zrzeszających miłośników polskiej motoryzacji minionej epoki, dla których Polonez czy Polski Fiat 125p to często pierwszy samochód w kolekcji.

Najczęściej wyszukiwanym „Polskim klasykiem” był w 2016 r. maluch, czyli Fiat 126p. Przez 27 lat produkcji na drogi wyjechało 3,3 mln tych samochodów. Na rynku wtórnym jest ich więc sporo. W 2016 r. aż 62 proc. zapytań na OtoMoto o klasyczne polskie samochody dotyczyło właśnie tego modelu. Średnia cena to 4441 zł. Drugie miejsce (27 proc. zapytań) dotyczyło Polskiego Fiata 125p/FSP 125p. Za „kredensa” trzeba zapłacić średnio 8981 zł. Trzecie miejsce zajął Polonez. Jego udział w wyszukiwaniach wyniósł 6,4 proc., a średnia cena to 3790 zł. Na kolejnych miejscach znalazły się: Tarpan, Żuk i Nysa. Ostatnie dwie pozycje zajęły samochody najstarsze, dla prawdziwych koneserów, czyli Warszawa i Syrena.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu