Czas wielkich inwestycji

  • Materiał partnera
opublikowano: 28-01-2020, 10:17

Do 2038 r. PKP CARGO S.A. chce być operatorem transpotu intermodalnego dominującym w krajach Trójmorza i na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku.

Spółka realizuje największe w historii zakupy taboru intermodalnego, czyli do przewozu kontenerów. Korzystając z unijnego dofinansowania, zakupi 1156 nowych platform i pięć lokomotyw wielosystemowych.

Oczekuję, że w 2020 r. przewozy towarowe będą miały tendencję wzrostową, szczególnie w drugiej połowie roku. Wynika to ze specyfiki naszej gospodarki — mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A. [FOT. ARC]
Zobacz więcej

NA ŚCIEŻCE WZROSTU:

Oczekuję, że w 2020 r. przewozy towarowe będą miały tendencję wzrostową, szczególnie w drugiej połowie roku. Wynika to ze specyfiki naszej gospodarki — mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A. [FOT. ARC]

Wartość wspomnianych inwestycji to ponad 551 mln zł, w tym prawie 276 mln zł stanowią środki unijne. W 2019 roku podpisano w sprawie tych zakupów dwie umowy. Pierwszą z firmą Tatravagónka ze Słowacji na dostawę łącznie 936 wagonów platform w trzech różnych konstrukcjach i długościach ładunkowych. Wartość kontraktu to ponad 368 mln zł netto. Pierwsze 50 wagonów spółka już odebrała, pozostałe są sukcesywnie dostarczane.

Drugą umowę na dostawę 220 platform intermodalnych podpisano z konsorcjum Wagony Świdnica i Astra Rail (Rumunia). Spółki te należą do amerykańskiego koncernu Greenbrier. Wagony będą dostarczone w latach 2021-22. Wartość kontraktu to ponad 102,5 mln zł netto. Trwają też przygotowania do przetargu na zakup pięciu czteroosiowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych. Mają być one wyprodukowane w 2022 r. Już w latach 2021-22 PKP Cargo mają otrzymać 24 lokomotywy dwusystemowe, z homologacją umożliwiającą pracę na torach czeskich i słowackich.

Wagony i lokomotywy będą wykorzystywane do realizacji zarówno krajowych, jak i zagranicznych przewozów intermodalnych, na szlaku handlowym północ-południe (głównie obszar Trójmorza) i na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku.

Ponadto PKP Cargo podpisały umowę wartości 519 mln zł netto na zakup 31 sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych z nowosądeckiego Newagu. Producent już dostarczył pierwsze siedem pojazdów. Są one wyposażone w spalinowy moduł dojazdowy umożliwiający pracę na liniach niezelektryfikowanych.

PKP Cargo mają przygotowane również plany modernizacji posiadanego taboru, wielkość nakładów i zakres modernizacji lokomotyw i wagonów jest uzależniony od potrzeb rynkowych.

6,246 mld zł - tyle wynosiły po trzech kwartałach 2019 r. aktywa trwałe Grupy PKP Cargo. Były ponad 1 mld zł wyższe niż rok wcześniej.

Ważne inwestycje będą też prowadzone na terenie Małaszewicz, gdzie PKP Cargo mają centrum logistyczne z infrastrukturą torową (szeroki i normalny tor). Spółce zależy na zwiększeniu przepustowości tego centrum w związku z perspektywami wzrostu w kolejnych latach przewozów kolejowych na trasie Chiny-UE-Chiny.

Od stycznia do końca listopada ub.r. koleją w Polsce przetransportowano łącznie 216,6 mln ton ładunków. W tym czasie pociągi PKP Cargo przewiozły zaś 91,6 mln ton towarów, co stanowiło 42,3 proc. krajowych przewozów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu