Czechy: "Czarny miesiąc" superpociągu Pendolino

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 13-01-2006, 11:10

Szybkie pociągi SuperCity Pendolino wciąż borykają się z poważnymi problemami technicznymi, choć minął już miesiąc od wprowadzenia ich do ruchu przez Czeskie Koleje Państwowe (CD). W związku z problemami technicznymi od piątku do odwołania czeskie koleje obniżają cenę biletu o 20 proc.

Szybkie pociągi SuperCity Pendolino wciąż borykają się z poważnymi problemami technicznymi, choć minął już miesiąc od wprowadzenia ich do ruchu przez Czeskie Koleje Państwowe (CD). W związku z problemami technicznymi od piątku do odwołania czeskie koleje obniżają cenę biletu o 20 proc.

  Sytuacja zupełnie skomplikowała się w czwartek, kiedy to dwa pociągi nie dowiozły pasażerów z Pragi do Ostrawy i musiały zostać odholowane do hangarów. Od ostatniego poniedziałku problemy techniczne z oprogramowaniem systemu sterowania unieruchomiły już cztery pociągi Pendolino.

  Wszystko w tego typu pociągach, od silnika po toaletę, obsługuje komputer. "Wielopoziomowe zabezpieczenie systemu może powodować problemy. Komputer z powodu drobnej awarii zatrzymuje cały pociąg" - powiedział dziennikowi "Mlada fronta Dnes" rzecznik kolei Petr Sztahlavsky. Przez dłuższy czas koleje bagatelizowały te problemy, jednak w czwartek zażądały od producenta pociągów szybkich i zdecydowanych działań.

  Z siedmiu zestawów, które były zakupione w ubiegłym roku przez CD od włoskiego konsorcjum Alstom za 4,4 mld koron (600 mln zł), obecnie w ruchu jest tylko jeden zestaw. W zamian za popsute superpociągi czeskie koleje zostały zmuszone do korzystania z klasycznych pociągów. Jazda pociągiem Pendolino cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów, choć skarżą się oni na przykład na brak możliwości korzystania z telefonów komórkowych podczas jazdy.

  Pendolino zostały wprowadzone do użytku w Czechach pod koniec listopada ubiegłego roku. Szybkie pociągi obsługują sześć połączeń dziennie między Pragą i Ostrawą, oraz dwa połączenia między Pragą, Brnem i Brzecławiem. Trasę z czeskiej stolicy do Ostrawy (około 400 km) Pendolino pokonuje w 3,5 godziny, a po zakończeniu wszystkich robót powinien jeździć jeszcze szybciej. Czeskie koleje planują wykorzystywanie szybkich pociągów również na trasie do Wiednia oraz Drezna i Berlina.

  Bilet na trasie Praga-Ostrawa wraz z miejscówką kosztuje w zależności od klasy od 700 do 800 koron (90-100 zł). Ta cena została teraz obniżona o 20 proc.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane