Czego kandydat szuka w ofercie

DI
opublikowano: 10-09-2012, 00:00

Komentarz project consultanta

JULIA MATULEWICZ

eRecruiter project consultant, Grupa Pracuj Solutions

W dobie employer brandingu (wizerunku pracodawcy) relacje z potencjalnymi pracownikami są coraz ważniejsze. I choć rynek pracy w Polsce w znacznej części jest rynkiem pracodawców, to kandydaci mają wymagania i przyzwyczajenia dotyczące rekrutacji.

Jak pokazała sonda przeprowadzona przez portal Pracuj.pl, kandydaci najbardziej nie lubią ofert pracy sformułowanych zbyt ogólnie, by mogli w nich znaleźć coś pasującego do ich profilu. Dlatego im bardziej sprecyzowane ogłoszenie, tym większa szansa, że rekruter otrzyma wartościowe aplikacje, a kandydat nie będzie musiał przeglądać setek nieinteresujących go propozycji. Warto pamiętać, że poświęcenie czasu na przygotowanie oferty pracy ma też konkretny wymiar finansowy i wizerunkowy. Lepsze aplikacje to mniej czasu poświęconego na ich selekcję, a dobrze przygotowana oferta budzi u kandydata pozytywne emocje.

Czego szuka w ofercie pracy kandydat? Na pewno precyzyjnych informacji o stanowisku i zakresie obowiązków — konkretnie wymienionych i opisanych.

Bardzo ważną sprawą, o której wielu HR-owców nadal zapomina, jest jasno sformułowana nazwa stanowiska — już przeglądając ogłoszenia, poszukujący pracy często bowiem podejmują decyzję, czy kliknąć i przeczytać ofertę. Sekcja „oferujemy” powinna zawierać: formę zatrudnienia, dodatki pozapłacowe, a także wysokość wynagrodzenia. W Polsce na umieszczenie tej informacji — podanie konkretnej kwoty lub „widełek” — decyduje się ciągle niezbyt wiele firm, co może wynikać m.in. ze strategii działania wobec konkurencji.

Trzeba jednak wiedzieć, że właśnie ta informacja jest coraz bardziej pożądana przez kandydatów i często przesądza o tym, czy kandydat zdecyduje się starać o stanowisko. Taka oferta może też skłonić do aplikowania tzw. kandydata pasywnego, czyli specjalistę, który nie szuka aktywnie pracy, ale rozważyłby jej zmianę, gdyby zaproponowano mu atrakcyjne warunki. Wśród takich osób jest rzesza talentów, których szukają pracodawcy, dlatego warto rozważyć podanie proponowanego wynagrodzenia. Na końcu idealnego ogłoszenia powinna znaleźć się lista wymaganych dokumentów.

Coraz więcej osób zaczyna poszukiwanie zatrudnienia od firmowej strony WWW. Dlatego powinna ona być stale monitorowana i zawierać wyłącznie aktualne oferty pracy. Jeśli firma akurat nie prowadzi rekrutacji, warto opisać zasady przyjmowania zgłoszeń od kandydatów i umożliwić im pozostawienie aplikacji na przyszłość.

Złożenie przez kandydata podania, nie oznacza, że nie ma już żadnych oczekiwań. Wśród spraw najbardziej demotywujących szukający pracy wymieniają brak komunikacji z rekruterami. Warto więc przesłać odpowiedź od razu, kiedy aplikacja dotarła do firmy — czy to ustawiając autoresponder w skrzynce e-mail, czy automatycznie poprzez system wspomagający prowadzenie rekrutacji (tzw. ATS). Dla kandydata lepsza jest niepomyślna dla niego informacja zwrotna niż jej zupełny brak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu