CZH i spółki PKP zawarły umowę inwestorską dla Euroterminalu Sławków

PAP
opublikowano: 29-11-2010, 16:00

Euroterminal Sławków, obsługujący m.in. przeładunki towarów transportowanych z i na Wschód szerokim torem kolejowym, będzie spółką Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa i kolejowych firm: PKP Cargo i PKP LHS.

W poniedziałek zawarto umowę inwestorską w tej sprawie oraz parafowano umowę tej spółki. Dotychczasowy właściciel terminalu - CZH - wniesie do niej wart ok. 150 mln zł majątek, a spółki z grupy PKP wniosą po 17 mln zł kapitału. Ma to nastąpić jeszcze w grudniu.

Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na Zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ponad 100 mln zł, m.in. ze środków UE. Planowane są kolejne inwestycje, za 50,4 mln zł.

W poniedziałek podpisano również wniosek o dofinansowanie kolejnego etapu inwestycji w Sławkowie kwotą 22,1 mln zł z unijnych środków. Ma tam powstać m.in. nowa platforma do przeładunku kontenerów, suwnica i niezbędny układ dróg. Zaplanowano też wprowadzenie systemu informatycznego, usprawniającego zarządzanie terminalem i pozwalającego koordynować współpracę z partnerami rynkowymi.

Inwestorzy nowej spółki zapewniają, że po zmianach organizacyjnych charakter terminalu nie zmieni się - pozostanie on otwarty dla wszystkich podmiotów na rynku logistycznym. Zaangażowanie kolejowych spółek w przedsięwzięcie ma prowadzić m.in. do wzrostu obrotów terminalu.

Połączenie możliwości spółek grupy PKP ze zdolnościami logistycznymi Euroterminalu ma również pomóc w sprostaniu rosnącej konkurencji na rynku logistycznym. Chodzi m.in. o planowane przedłużenie szerokiego toru do Wiednia, z pominięciem Polski. Międzyrządowe porozumienia w tej sprawie zostały podpisane przez zainteresowane jednostki z Rosji, Ukrainy, Słowacji i Austrii.

Rozmowy na temat zaangażowania firm grupy PKP w terminal trwały kilka lat. Wcześniej planowano m.in., że kolej stanie się udziałowcem katowickiej CZH, należącej obecnie do Agencji Rozwoju Przemysłu i Skarbu Państwa. Ostatecznie firmy porozumiały się, co do utworzenia spółki z udziałem CZH i podmiotów z grupy PKP: przewoźnika towarowego (PKP Cargo) oraz przewoźnika i operatora ok. 400-kilometrowego szerokiego toru od ukraińskiej granicy do Sławkowa (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa).

Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów. Od początku roku do końca października wykonano tam blisko 88 tys. tego typu operacji, wobec 43,6 tys. w całym ubiegłym roku. Przeładowano w sumie blisko 145 tys. standardowych kontenerów (tzw. TEU). Po planowanych inwestycjach zdolności przeładunkowe terminalu mają wzrosnąć do ok. 400-500 tys. kontenerów rocznie.

Obiekt ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami w Niemczech i na Ukrainie. We współpracy z partnerami z Europy Zachodniej oraz Rosji towary w kontenerach ekspediowane są na Wschód - do Moskwy i Kijowa, ale także do Korei Południowej, Afganistanu, Kazachstanu i innych krajów.

Większościowy udziałowiec spółki Euroterminal Sławków - katowicka CZH - jest spółką w 76 proc. należącą do Agencji Rozwoju Przemysłu; 12 proc. akcji należy do Skarbu Państwa. W ubiegłym roku CZH miała ok. 3,36 mln zł zysku przy przychodach w wysokości 187 mln zł. Wartość posiadanych przez Centralę aktywów to 256 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane