Cztery dotacyjne szanse dla firm ze wschodu

Dorota Zawiślińska
23-11-2017, 22:00

Mali i średni gracze z tzw. ściany wschodniej, którzy planują projekty B+R i innowacje, będą mogli w przyszłym roku otrzymać solidne wsparcie

Ministerstwo Rozwoju (MR) odkryło karty z przyszłorocznymi grantami dla firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Już wiadomo, że przedsiębiorcy stoczą bój o granty m.in. na inwestycje w innowacje, wykorzystanie wzornictwa w biznesie i ekspansję zagraniczną.

Wyświetl galerię [1/2]

705 mln zł - to łączny budżet konkursów, w których firmy będą mogły zdobyć dotacje w 2018 r. Fot. Fotolia

— Jeśli chodzi o nowe konkursy, do podziału między wnioskodawców w ramach programu Polska Wschodnia (POPW) będzie blisko 500 mln zł. Ta kwota z pewnością wzrośnie. Wszystko zależy od wyniku rozmów z Komisją Europejską i puli funduszy unijnych, jaką ostatecznie przeznaczymy na rozwój start-upów, które skorzystają z usług platform startowych. Na budżet całego programu in plus może także wpłynąć ewentualny nabór dotacyjny na tworzenie nowatorskich produktów sieciowych — mówi Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju. Jak podkreśla, strumień unijnego dofinansowania popłynie do innowacyjnych firm, zarówno powstających, jak i już działających w pięciu województwach Polski Wschodniej.

— Chcemy, aby ze swoją produkcją i usługami jak najszerzej wychodziły na rynki zagraniczne i umacniały tam swoją pozycję. Dlatego mocny akcent, także finansowy, kładziemy na wzornictwo. Innowacyjne, funkcjonalne produkty muszą być dobrze zaprojektowane i opakowane. W parze z doskonałą jakością powinien iść również nowoczesny dizajn — i być znakiem rozpoznawczym oferty firm ze wschodniej Polski — zaznacza wiceminister rozwoju.

Udany pilotaż

Szanse na rozwój nowatorskich start- -upów w tym makroregionie oferuje działanie 1.1 POPW („Platformy startowe dla nowych pomysłów”). W ubiegłym roku młode, przedsiębiorcze osoby, które nie ukończyły jeszcze 35. roku życia, zgłosiły łącznie ponad 2 tys. oryginalnych przedsięwzięć. Zainteresowani przychodzili z nimi do platform działających w trzech miastach — Białymstoku (Hub of Talents), Kielcach (TechnoparkBiznesHub) i Lublinie (Connect). Młodzi innowatorzy, których pomysły otrzymały pozytywną rekomendację platform, mogli powalczyć o dotacje w wysokości do 800 tys. zł. Ostatecznie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przyznała 103 start-upom granty na łączną kwotę ponad 79 mln zł.

— Rezultaty pilotażowego działania 1.1 są bardzo dobre. Zarówno jeśli chodzi o potencjał młodych, przedsiębiorczych osób do kreowania pomysłów biznesowych, jak i ich zainteresowanie pozyskaniem dotacji. Liczymy na to, że już niebawem Komisja Europejska oficjalnie potwierdzi możliwość realizacji tego działania w pełnej skali. Dlatego na początku roku chcemy ogłosić nabór dotacyjny, a w drugiej połowie zaprosić młodych innowatorów do zgłaszania nowatorskich pomysłów — mówi Adam Hamryszczak.

W nowym harmonogramie nie mogło też zabraknąć wsparcia na projekty dotyczące wprowadzania innowacji na rynek (poddziałanie 1.3.1). MR zmniejszyło jednak budżet konkursu ze 135 mln zł do 100 mln zł.

— To bardzo dobry program dla firm ze wschodniej Polski. Jest związany z wdrożeniem własnych lub zakupionych wyników prac badawczo-rozwojowych, a to dla niektórych przedsiębiorców może być barierą. Działanie 1.3.1 jest też dobrą alternatywą dla konkursów organizowanych w poszczególnych województwach Polski Wschodniej z programów regionalnych — podkreśla Bogusława Mazurek, ekspert ds. dotacji unijnych w Crido Taxand.

Postawić na dizajn

Więcej pieniędzy unijnych MR przeznaczy natomiast na działanie 1.4 („Wzór na konkurencję”). W tym roku do podziału między wnioskodawców było 405 mln zł. W 2018 r. resort rozwoju dosypie innowatorom 505 mln zł (w tym 250 mln zł na już ogłoszony nabór trwający od czerwca).

— Firmy, w tym m.in. z branży meblowej, są zainteresowane dotacjami na wzornictwo. Trudno jest im realizować prace badawcze z prawdziwego zdarzenia. Być może mają do czynienia z innowacjami organizacyjnymi, a nie produktowymi i procesowymi, które są oczekiwane w konkursach. Zmiany w produktach są oparte na wzornictwie, a nie nowych rozwiązaniach technologicznych. Dobrze, że nabór jest dopasowany do tego typu potrzeb przedsiębiorców ze wschodu — zauważa Bogusława Mazurek.

Przyszłoroczny harmonogram nie przewiduje niestety dotacji na nowatorskie produkty sieciowe (poddziałanie 1.3.2). Ze względu na małe zainteresowanie przedsiębiorców PARP wydłużyła termin tegorocznego naboru.

— Rządowa agencja obniżyła też wymogi konkursu, gdyż były one bardzo trudne do spełnienia. Tegoroczny nabór zakończy się 28 grudnia. Eksperci PARP muszą jednak ocenić złożone projekty i wtedy dopiero zdecydują o kolejnym konkursie. Tym bardziej że w ciągu roku możliwe są zmiany w harmonogramie — podkreśla Bogusława Mazurek.

Według Adama Hamryszczaka obecne zainteresowanie przedsiębiorców poddziałaniem 1.3.2 jest spore.

— Jeżeli złożone projekty będą dobrej jakości, to przedstawiciele biznesu zgarną całą pulę pieniędzy przeznaczoną na ten cel. Jeśli natomiast w budżecie konkursu zostaną jeszcze fundusze, to w przyszłym roku możemy skorygować harmonogram i ogłosić nabór — przyznaje wiceminister rozwoju.

Na podbój rynków

O granty będą mogli zabiegać też eksporterzy (działanie 1.2). W puli jest 100 mln zł. Dotacje sfinansują projekty związane z wdrożeniem modelu biznesowego wejścia na nowe rynki.

— Teraz PARP kładzie większy nacisk na doradztwo dotyczące przygotowania firm do konkurowania na rynkach zagranicznych. Dlatego jeszcze w tym roku w konkursie ograniczono koszty związane z uczestnictwem przedsiębiorstw w wystawach i targach — konkluduje ekspertka Crido Taxand.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Cztery dotacyjne szanse dla firm ze wschodu