Cztery polskie wynalazki, które mogły zawojować świat

MAG
opublikowano: 18-06-2009, 11:57

Internet mógł powstać w Polsce, a Renault Twingo mogło pochodzić spod Beskidów. Wiele polskich mogło zawojować świat, gdyby nie...

Jacek Karpiński, polski Bill Gates, w 1969 r. zaprojektował K-202, który miał 8 MB pamięci (pierwsze amerykańskie minikomputery miały zaledwie 64 kB pamięci), wykonując milion operacji na sekundę, szybciej niż pierwsze komputery osobiste IBM PC, które pokazały się 10 lat później. Po wyprodukowaniu kilkuset sztuk K-202 inżynier Karpiński dostał zakaz pracy przy komputerach. Odebrano mu też paszport — został uznany za sabotażystę i dywersanta gospodarczego.

Karol Pollak, prawdziwy ojciec prostowników, w 1896 r. uzyskał patent niemiecki na prostownik elektroniczny aluminiowy. W opisie tego patentu podano także schemat prostowania dwupotówkowego w układzie czterech prostowników. Półtora roku później powszechnie stosowany mostkowy układ czterech prostowników stykowych opatentował niemiecki fizyk Leo Graetz. Dziś układ jest znany jako układ Graetza.

Internet mógł powstać w Polsce. Tak, to nie pomyłka - w latach 70. Służba Bezpieczeństwa postanowiła stworzyć system informacji o Polakach — bazę PESEL. System, nad którym pracowali najlepsi polscy specjaliści, był na tyle rozwinięty, że z każdego miejsca na świecie możliwe było odczytywanie danych, zarządzanie systemem czy drukowanie dokumentów. Pod koniec lat 80. prace ustały. Dziś za początki internetu przyjmuje się amerykański projekt finansowany przez agencję ARPA, w którym w połowie 1969 r. zainstalowano na Uniwersytecie Kalifornijskim pierwszy węzeł sieci.

Renault Twingo mogło pochodzić spod Beskidów. Jak to możliwe? Na początku lat 80. w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Fabryki Samochodów Osobowych w Bielsku-Białej rozpoczęły się prace nad następcą Fiata 126p. Wiosną 1983 r. zaprezentowano pierwszy prototyp — Beskid. Prace nad Beskidem zakończono w 1987 r., gdy pojawiły się plany wprowadzenia do produkcji Fiata Cinquecento. Tymczasem Renault Twingo, wprowadzone do sprzedaży w latach 90., miało w stylizacji nadwozia wiele cech wspólnych z Beskidem.
MAG, źródło: NTPP

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane