Czy płeć piękna w przyszłości pokieruje biznesem?

Sławomir Chmiel
29-05-2001, 00:00

Czy płeć piękna w przyszłości pokieruje biznesem?

Chociaż kobiety są lepiej wykształcone od mężczyzn, to rzadziej bywają zatrudniane na stanowiskach wymagających wysokich kwalifikacji. Czy stać nas na marnotrawienie potencjału ponad 51 proc. społeczeństwa? Ta i inne kwestie były tematem seminarium „Rola kobiety w życiu publicznym i biznesie”, zorganizowanego w maju przez Polsko-Szwedzką Izbę Gospodarczą.

Fakt, że kobiety są często zatrudniane na gorszych warunkach niż mężczyźni i że są też częściej zwalniane z pracy, jest przez blisko 50 proc. polskiego społeczeństwa traktowany jako zjawisko normalne. W Szwecji pogląd taki podziela zaledwie 10 proc. respondentów. Wiąże się to z nieco inną koncepcją kobiecości w obydwu krajach. Wciąż obowiązujący nad Wisłą wzorzec matki Polki (akceptowany przez 80 proc. społeczeństwa) wskazuje kobiecie drogę do samorealizacji przede wszystkim przez macierzyństwo. Nie zmienia tego okoliczność, że kobiety kierują lub są właścicielkami około 30 proc. firm prywatnych.

Natomiast w Szwecji, gdzie 43 proc. posłów i 50 proc. członków rządu stanowią kobiety, priorytet macierzyństwa uznaje tylko 20 proc. pytanych. Wskaźnik ten jest zresztą powodem niezadowolenia organizacji kobiecych, walczących o równe prawa dla obu płci. Mimo iż północny sąsiad Polski od lat przoduje na świecie w procesie emancypacji kobiet, Szwedki wciąż odczuwają niedosyt uprawnień. Innym ich problemem jest zbyt niski udział w radach nadzorczych szwedzkich przedsiębiorstw — zaledwie 4,8 proc.

Ponieważ trudno zmienić ten wskaźnik metodami administracyjnymi — uczestniczki forum zastanawiały się, czy kobieta może w otwartej rywalizacji w biznesie wygrać konkurencję z mężczyzną. Okazuje się, że nie tylko może, ale że jeśli zdecyduje się podjąć rękawicę — robi to niezwykle skutecznie. W opinii pracobiorców, kobiety są lepszymi szefami, jako bardziej ludzkie, lepiej wykwalifikowane, sumienne i zaangażowane niż mężczyźni. Są skuteczniejszymi negocjatorami, chętniej się uczą i częściej uzupełniają wykształcenie.

Wśród naturalnych predyspozycji przydatnych kobietom w biznesie najczęściej wymienia się większą niż u mężczyzn inteligencję emocjonalną oraz intuicję. Panie potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji, jednak z reguły są one bardziej wyważone i trafne. W odróżnieniu od mężczyzn, zatracających się w karierze zawodowej, kobiety mają bardziej całościowe podejście do życia. A ciąża i macierzyństwo są — zdaniem wielu kobiet — ważnym czynnikiem na drodze do sukcesu. Oderwanie od pracy daje czas na przemyślenia i pozwala osiągnąć większą dojrzałość emocjonalną.

Słabą stroną kobiet są natomiast problemy z komunikacją. Panie mają skłonność do informowania rozmówców nie wprost, dając raczej do zrozumienia i licząc na domyślność słuchacza. Często też mają niższe poczucie własnej wartości, bez walki oddając pole pewnym siebie mężczyznom. Wypowiadając się publicznie z reguły popierają stanowisko przedmówcy, podczas gdy większość wystąpień męskich ma charakter negujący i kontrujący. Z pewnym uproszczeniem można stwierdzić, że kobiety chcą w życiu osiągnąć COŚ, podczas gdy mężczyźni przede wszystkim usiłują być KIMŚ.

Potwierdzeniem tej tezy był przebieg dyskusji na forum. Wystąpienia panelistek cechował wysoki poziom, kultura języka, dyscyplina i rzeczowość, jakich próżno by szukać na niejednym męskim zebraniu, pełnym chaosu, dygresji i wzajemnego przekrzykiwania się. I chociaż trudno dać jednoznaczną odpowiedź na pytanie, czy w przyszłości biznes zostanie zdominowany przez kobiety — to wobec faktu, że w USA już obecnie firmy zarządzane przez kobiety rzadziej bankrutują, nie można takiej ewentualności wykluczyć.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sławomir Chmiel

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Czy płeć piękna w przyszłości pokieruje biznesem?