Czy warto inwestować na GPW, kierując się wskaźnikami?

Kamil Koprowicz
opublikowano: 23-01-2012, 00:00

PYTANIE DO ŁUKASZA ROSIŃSKIEGO

Wskaźniki C/Z i C/WK mają pewne wady, które w wielu przypadkach mogą spowodować, że podejmowane na ich podstawie decyzje inwestycyjne mogą się okazać mniej zyskowne, niż by się to mogło wydawać. Przede wszystkim zyski przedsiębiorstw nie zawsze generowane są tylko z bieżącej działalności, często pojawiają się jednorazowe czynniki, które powodują jedynie krótkotrwałą poprawę wyników. Inwestorzy natomiast biorą pod uwagę systematyczność wyników, co może skutkować niższym wskaźnikiem spółek, które według inwestorów nie będą w stanie generować równie wysokich wyników w przyszłości. Z drugiej strony spółki o wysokim C/Z mogą równie dobrze zyskiwać z powodu poprawy sytuacji finansowej i bardzo szybkiego obniżania tego wskaźnika. Podobnie ma się sytuacja z wielkością kapitałów własnych — na ich podniesienie (a więc obniżenie wskaźnika C/WK) wpływać mogą np. dokonane akwizycje (powstaje wtedy tzw. wartość firmy). Uzyskaną „wartość dodaną” w czasie kryzysu być może trzeba będzie korygować w wyniku przeprowadzania corocznych testów na utratę wartości. Wskaźniki analizy porównawczej mogą być dobrym punktem wyjściowym do selekcji spółek, a nie podstawą decyzyjną. Przy podjęciu decyzji każdy przypadek należy przeanalizować oddzielnie, wziąć pod uwagę sytuację fundamentalną spółki, perspektywy wzrostu, utrzymania marż, sytuację w branży, cykliczność. Własny pogląd warto także skonfrontować z ewentualnymi spostrzeżeniami analityków, którzy podejmują się analizy spółki oraz być może sytuacją techniczną waloru.

Łukasz Rosiński, p.o. dyrektora departamentu Corporate Finance w AmerBrokers DM

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Koprowicz

Polecane