Czyim on jest pracownikiem

Dorota Czerwińska
opublikowano: 18-04-2008, 00:00

Zatrudnia go agencja pracy tymczasowej, ale pracuje dla firmy, z którą agencja podpisała umowę o współpracy, i pod jej kierownictwem.

Agencja pracy tymczasowej zatrudnia i wypożycza firmie „czasownika”

Zatrudnia go agencja pracy tymczasowej, ale pracuje dla firmy, z którą agencja podpisała umowę o współpracy, i pod jej kierownictwem.

Pracownik tymczasowy wykonuje pracę o charakterze sezonowym, okresowym lub doraźnym, których terminowe wykonanie przez stałych pracowników firmy nie byłoby możliwe. Czasem zastępuje osoby, które są na urlopach lub zwolnieniach lekarskich.

Obowiązki agencji

— Pracownika zatrudnia agencja pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania przez niego pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. W grę wchodzą umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy (art. 7 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych). Muszą być one zawarte na piśmie — wyjaśnia Marcin Wojewódka z kancelarii Wojewódka Pabisiak Kancelaria Radców Prawnych.

Umowa wskazuje firmę, dla której ma pracować „czasownik”, okres, na jaki jest delegowany, i warunki zatrudnienia. Agencja musi naliczać i wypłacać mu wynagrodzenie, a także odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne.

— Agencja wypłaca także inne świadczenia, np. wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego i ekwiwalent za niewykorzystany urlop. Realizuje też postanowienia ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych — tłumaczy Marcin Wojewódka.

To także agencja ma obowiązek naprawy ewentualnej szkody wyrządzonej pracodawcy użytkownikowi przez „czasownika” podczas pracy.

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca użytkownik uzgadnia z agencją na piśmie: rodzaj pracy, którą ma wykonywać „czasownik”, jakich kwalifikacji wymaga, na jaki czas „wypożycza” pracownika, wymiar czasu pracy i dokładne miejsce.

— Musi także poinformować agencję na piśmie, jakie wynagrodzenie otrzyma pracownik i w jakich warunkach będzie pracował — mówi Marcin Wojewódka.

Odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej, napoje i posiłki profilaktyczne, szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy — dostarcza firma, do której „czasownik” jest delegowany. Jeśli pracownik tymczasowy pracuje u danego pracodawcy użytkownika sześć miesięcy lub dłużej, firma ma obowiązek umożliwić mu wykorzystanie w tym okresie urlopu wypoczynkowego w wymiarze mu przysługującym.

Pracownik tymczasowy nie może być dyskryminowany z racji takiego zatrudnienia. Gdy w jednej firmie pracuje pracownik stały i tymczasowy i obaj mają takie same kwalifikacje oraz obowiązki, to wysokość wynagrodzenia obu powinna być jednakowa.

— Jeśli zdarzy się, że pracownik tymczasowy nie stawił się do pracy bez usprawiedliwienia lub odmówił wykonywania pracy w firmie, do której został oddelegowany, powinna ona jak najszybciej zawiadomić o tym agencję pracy tymczasowej — dodaje Marcin Wojewódka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu