Daewoo: jest źle, będzie gorzej

Paweł Janas
20-03-2001, 00:00

Daewoo: jest źle, będzie gorzej

Przyzwyczailiśmy się do złych informacji, dotyczących Daewoo. Tym razem żerańska fabryka kolejny raz obniżyła prognozy o wielkości produkcji. Jeszcze kilka tygodni temu przewidywano produkcję na poziomie 90 tys. sztuk. Niedawno biznesplan firmy zweryfikowano do poziomu 80 tys. sztuk. A to nie tylko oznacza, że spółka będzie miała gorsze wyniki finansowe. Będzie to przede wszystkim dramat dla wielu osób zatrudnionych na Żeraniu. Planowane już od dłuższego czasu zwolnienia mają objąć blisko 1300 osób. Z kolei u lubelskiego producenta samochodów wypowiedzenia otrzymało już 600 osób. Sztandarowy produkt DMP — samochód dostawczy Lublin — też nie sprzedaje się najlepiej.

Niestety, te redukcje to jedynie wierzchołek góry lodowej. Zdaniem analityków, każda osoba zwolniona u producenta oznacza redukcję 6-7 osób w spółkach zależnych i u kooperantów. Ucierpią również ludzie, którzy zainwestowali w nowe salony i serwisy naprawcze. Trwają więc również zwolnienia w sieci dealerskiej Daewoo. Niektóre firmy już bankrutują.

Polskie zakłady Daewoo nadal więc czekają na inwestora strategicznego. Rząd polski liczy na możliwość pojawienia się na Żeraniu koncernu Hyundai. Według Janusza Steinhoffa, ministra gospodarki, firma ta mogłaby uczynić z FSO przyczółek do rozwinięcia produkcji eksportowej do krajów UE. Trwają również negocjacje z potencjalnymi inwestorami w DMP. Wsród nich jest m.in. firma Pol-Mot Holding. Jest tylko jedno pytanie — czy Daewoo, które ma na rodzimym gruncie megaproblemy, będzie chciało w jakikolwiek sposób pomóc dalekiemu oddziałowi w Polsce. Wszystko wskazuje na to, że w tym momencie polskie zakłady koreańskiej firmy są piątym kołem u wozu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Daewoo: jest źle, będzie gorzej