Definicja misji i wartości firmy

Norbert Kilen
27-09-2006, 00:00

Prowadzę przedsiębiorstwo produkujące meble. Zastanawiam się nad właściwym brzmieniem misji firmy. Co taki dokument powinien zawierać?

n Wbrew częstym opiniom, misja to nie tylko hasło, które oprawione w złocone ramy powinno wisieć nad biurkiem prezesa. Zadaniem misji jest skrótowe i czytelne przedstawienie pracownikom, kontrahentom oraz klientom, dlaczego i czym zajmuje się firma. Wielu przedsiębiorców, mimo że mają dość klarowny obraz tego, jak chcieliby wyróżniać się na rynku, zapisuje w misji mało znaczące frazesy niemające się nijak do istoty ich działalności. Dobrze zdefiniowana misja powinna dawać całkowitą jasność tego, co dla przedsiębiorstwa najważniejsze. Przekaz musi być czytelny dla całego otoczenia firmy.

Spisanie misji nie wymaga wielkiego nakładu pracy. Trzeba się po prostu zastanowić nad najważniejszymi zagadnieniami w biznesie. Na jakie potrzeby klientów odpowiadają produkty? Co robi firma, aby je zaspokoić? Czym produkty firmy wyróżniają się na rynku, dlaczego klienci mają akurat je wybrać, zamiast sięgnąć do oferty konkurencji? Jakie są główne zasady i wartości firmy?

Misja firmy powinna możliwie precyzyjne odpowiadać na takie pytania. Naturalnie, trzeba pamiętać o prawdzie. Misja musi odnosić się do rzeczywistych cech firmy i produktów. Myślenie życzeniowe i puste przechwałki to błąd. Na przykład: jeśli sprzedaje pan tanie brzozowe meblościanki, proszę nie zapisywać w misji, że firma oferuje ekskluzywne i stylowe meble. Niska cena i kreatywne podejście do problemów przestrzennych to nie powód do wstydu.

Misję trzeba opisać krótko — najwyżej w dwóch-trzech zdaniach. Bardzo długie zapisy wcale nie zwiększają siły oddziaływania. Należy także unikać fachowych czy środowiskowych wyrażeń, niezrozumiałych dla osób spoza branży.

Ważna jest również aktualność misji. W praktyce wiele firm co jakiś czas weryfikuje jej brzmienie. W niektórych branżach można je utrzymywać dziesiątkami lat, ale w innych dynamika rynku wymusza też zmianę spojrzenia na prowadzenie biznesu. Coś, co dziś jest atutem produktów, jutro może stać się źródłem ich krytyki. Nie zawsze da się przewidzieć rozwój firmy i zakres podejmowanych przez nią w przyszłości działań. Dlatego proszę nie obawiać się, że misja zwiąże pana na lata, stanowiąc później kulę u nogi — jak każde narzędzie, może się zmieniać.

Norbert Kilen

On Board Public Relations

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Norbert Kilen

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Definicja misji i wartości firmy