Déją vu na rynku wina

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 05-02-2013, 00:00

Przed rokiem miało być zyskownie, ale nie było. Teraz prognozy wzrostu cen trunków też są dobre, ale czy się sprawdzą — czas pokaże.

W styczniu indeks Liv-ex Fine Wine 100 zyskał 2,8 proc., najwięcej od roku. Wtedy wzrósł o 1,9 proc. Rozpędu nie starczyło jednak na długo. Od kwietnia rynek zdecydowanie zaczął dołować, by odzyskać wigor dopiero jesienią. To wystarczyło jednak, żeby analitycy nabrali przekonania, że trend ten się utrzyma.

FOT. Bloomberg
FOT. Bloomberg
None
None

Zwłaszcza że, jak przypomina Wealth Solutions, indeks Livex 50 zyskał w ciągu 2,5 miesiąca 6,6 proc. i nadal znajduje się około 30 proc. poniżej szczytów. Utrzymaniu się tendencji wzrostowych ma pomóc rosnący popyt i liczne transakcje. — Nasza rekomendacja to zwiększanie zaangażowania w najlepsze roczniki z Bordeaux do 2008 r. oraz gromadzenie kapitału na

wyselekcjonowane wina z rocznika 2012, które będą wchodziły na rynek podczas kampanii En Primeur 2013 — mówi Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti, firmy doradzającejw inwestycjach w alkohole.

— To dobry moment na zakup wina w celach inwestycyjnych, ponieważ prawdopodobnie stoimy obecnie na początku kolejnej fali zwyżek. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia już w 2009 r., kiedy to po korekcie nastąpiła 2,5-letnia hossa, podczas której indeksy live-ex wzrosły od 60 do ponad 110 proc. Nadchodzące lata będą dobrym czasem dla portfeli inwestycyjnych, tworzonych z udziałem win Bordeaux z 2009 i 2010 rocznika, posiadających największy potencjał wzrostu — dodaje Paweł Morozowicz, zarządzający Portfelami Alkoholi Inwestycyjnych w Wealth Solutions Tak samo miało być przed rokiem.

Analitycy Wealth Solutions również zapewniali, że rynek wina jest w bardzo dobrej kondycji, a prognozy były optymistyczne. Cytowana wówczas w raporcie Le Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux zapewniała, że w ciągu ostatniego roku sprzedaż wina rosła wśród wszystkich głównych odbiorców. Łącznie eksport win bordoskich wzrósł o 23 proc. pod względem ilości i o 34 proc. pod względem wartości. Tyle że nie miało to wpływu na winne indeksy.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bednarz

Polecane