Desktopy i notebooki miały trudny rok

Marek Mejssner
opublikowano: 26-02-2014, 00:00

W 2013 r. na polskim rynku sprzedano 1,16 mln komputerów PC oraz około 1,8 mln notebooków, netbooków i ultrabooków.

Rynek desktopów i notebooków się kurczy — przyczyną jest coraz większa popularność tabletów i wydłużający się czas wymiany sprzętu. W 2013 r. według firmy analitycznej Gartner, sprzedano na świecie około 316 mln komputerów PC, co stanowi 10-procentowy spadek w stosunku do 2012 r. Wdług IDC sprzedaży miała spaść jeszcze niżej — o 10,1 proc. w stosunku do 2012 r. osiągając 314,2 mln, przy czym analitycy IDC zauważają, że na niektórych rynkach Azji i Europy Wschodniej w sprawozdaniach kwartalnych pojawiają się nawet spadki dwucyfrowe.

To nie koniec

Ożywienie szybko nie nastąpi — analitycy są zgodni, że w obecnymroku sprzedaż spadnie o dalsze 3,8 proc., a stopniowej poprawy, należy oczekiwać poczynając od 2015 r. W 2017 r. poziom sprzedaży ma się zbliżyć do odnotowanego w 2008 r., osiągając 305 mln szt. Zeszły rok był zły także dla notebooków. Według prognoz firmy badawczej Display Search w 2013 r. na świecie nabywców znalazło ponad 255 mln tabletów, 160 mln notebooków i 19 mln ultrabooków. Tablety stanowiłyby więc około 60 proc. wszystkich sprzedanych na świecie komputerów przenośnych, notebooki — 36 proc., a ultrabooki — 4 proc. Display Search zwracała też uwagę na kurczący się rynek notebooków. Według niej w 2017 r. tablety będą stanowić 76 proc. rynku komputerów przenośnych, notebooki, ze sprzedażą 112 mln osiągną udział 16 proc., zaś ultrabooki 7 proc. (przy sprzedaży 50 mln). Według firmy analitycznej Gartner, na światowym rynku komputerów osobistych w 2013 r. liderem było Lenovo.

Sprzedało 53,2 mln komputerów, co stanowi 16,9 proc. całego rynku. Był to jedyny producent komputerów PC, któremu udało się poprawić pozycję rynkową. Ponad 51 mln komputerów PC sprzedał koncern HP, co dało mu udziały na poziomie 16,2 proc. Kolejnymi firmami na rynku były: Dell z 36,7 mln sprzedanych komputerów i udziałami rzędu 11,6 proc., Acer z 25,6 mln komputerów PC i 8,1-procentowym udziałem oraz Asus z 20 mln sprzedanych komputerów PC i 6,3 proc. udziałów rynkowych. Acer zanotował przy tym największy spadek sprzedaży — o 28,1 proc. Jednak firma ta, podobnie jak Asus zaczyna odchodzić z rynku klasycznych rozwiązań PC, tworząc komputery dedykowane. Acer nastawia się na tanie notebooki — Chromebook, zaś Asus wchodzi z własnymi rozwiązaniami na rynek tabletów.

W Polsce też spadki

Także w Polsce na rynku desktopów PC, rok 2013 był wyjątkowonieudany. Informacje pozyskane z firm analitycznych i szacunki własne „Pulsu Biznesu” pozwalają sądzić, że w 2013 r. sprzedaż komputerów stacjonarnych wyniosła około 1,16 mln. W wyższym segmencie rynku, koncernów sprzedających markowe komputery A-brandowe, między rynkiem polskim a światowym występują pewne różnice. Pierwszą pozycję zajmuje bowiem w Polsce HP, a drugą — Dell. Notujące w I półroczu 82-procentowy wzrost sprzedaży Lenovo, także znajduje się w czołówce. Z kolei Fujitsu zanotowało w I półroczu spadki sprzedaży i raczej nie może liczyć na dobry wynik całoroczny. Powoli rosną też na polskim rynku udziały Apple — w I półroczu wzrost o ponad 71 proc. do poziomu 5,1 tys. szt. Z krajowych wytwórców desktopów wyraźne wzrosty sprzedaży w III i IV kw. odnotowały Komputronik i NTT System, udziały w krajowym rynku desktopów zwiększył też Action, sprzedający komputery z logo Actina. Ta ostatnia firma w I półroczu sprzedała 12 tys. komputerów — niemal o 138 proc. więcej niż w tym samym okresie 2012 roku.

Na rynek weszła też AB sprzedając komputery pod logo Optimus, licząc wyraźnie na niewygasły potencjał tej marki. Analitycy zwracają przy tym uwagę iż po raz kolejny wydłużył się czas wymiany sprzętu informatycznego w firmach, co wskazuje iż małe i średnie przedsiębiorstwa nadal niepewne są swojej sytuacji finansowej. Z kolei na polskim rynku notebooków widoczny był w 2013 r. spadek sprzedaży. Dostawy wyliczono na 1,55 mln notebooków i 237,1 tys. netbooków, podczas gdy rok wcześniej ich łączna sprzedaż wyniosła 2,29 mln. Spadek sprzedaży notebooków ma, obok długofalowych trendów rynkowych, przynajmniej dwa doraźne, widoczne powody. Pierwszym jest wyraźnyspadek popytu wywołany przez tablety, które wyraźnie konkurują — i częściowo wygrywają — z notebookami.

Drugim — zniknięcie z rynku istotnego segmentu urządzeń, jakimi były netbooki. Wyraźnie nie wytrzymały one konkurencji z tabletami, firmy wycofują się już z ich produkcji, nikt nie promuje tego typu urządzeń i trwa szybkie czyszczenie magazynów. Także od IV kw. 2012 roku wyraźnie zmniejszyła się ilość tanich laptopów sprzedawanych przez operatorów telekomunikacyjnych w segmencie konsumenckim i małych firm, jako oferta pełnego przenośnego dostępu do Internetu. Do końca roku na rynku nie nastąpiły istotniejsze zmiany. Wzrost sprzedaży wyniósł 200 tys. laptopów. Jak więc można sądzić ze wstępnych oszacowań rynkowych w całym 2013 roku sprzedano na polskim rynku 1,8 mln szt. notebooków, netbooków i ultrabooków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Mejssner

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu