Deszcz nagród oraz obawy deweloperów

Agnieszka Janas
22-11-2005, 00:00

Kilkakrotnie powtarzano „from Poland” podczas ceremonii wręczania nagród i nominacji na tegorocznych targach MAPIC (poświęconych nieruchomościom handlowym) w Cannes. Sukcesem było nominowanie stołecznego centrum Arkadia przez europejski oddział Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych (International Council of Shopping Centres Europe ICSC) do nagrody za najlepszy nowy obiekt o powierzchni powyżej 40 tys. mkw. Do ostatecznej rozgrywki dopuszczono jeszcze tylko trzy centra: Whitefriars w Canterbury (Wielka Brytania), Field’s w Kopenhadze i Luz del Tajo w Toledo. Zwycięzcę poznamy w kwietniu, podczas szczytu ICSC. To nie wszystko. Warszawskie Złote Tarasy zwyciężyły w konkursie Plaza Retail Future Project Awards, zdobywając tytuł Best of Show, a także uznane zostały za najlepszy duży projekt komercyjny (organizator MAPIC, Brytyjska Izba Centrów Handlowych i magazyn Plaza).

Prezentowane były także realizowane w Polsce projekty, a międzynarodowi deweloperzy chwalili się swoimi osiągnięciami. Inwestorzy, w tym z krajów arabskich, zainteresowani byli portfelowymi zakupami naszych obiektów w praktyce od ręki. Niestety, na ten obraz cieniem kładą się obawy deweloperów, inwestorów oraz najemców strategicznych o dalszą przyszłość centrów handlowych w Polsce. Najdobitniej wyraził to przedstawiciel niemieckiego dewelopera — Burkhard Bark, director leasing international z ECE Projektmanagement: „Dla nowego polskiego rządu wrogiem, konkurencją dla drobnego handlu, jest wszystko, co znajduje się na kilku tysiącach metrów kwadratowych. Bez refleksji, że taka powierzchnia jest wynajmowana zarówno przez sieci spożywcze, jak i prowadzące sklepy ze sprzętem AGD RTV czy duże marki odzieżowe np. Hennes & Mauritz. Wszyscy zainteresowani Polską z niepokojem obserwują bieg wydarzeń. Na razie jednak staramy się realizować plany”.

Mimo wszystko jest nadzieja, że rząd nie wpadnie na pomysł podziału najemców wielkopowierzchniowych w taki sposób, że jedni bedą „dobrzy”, a drudzy — spożywczy — „źli”. A także zrozumie znaczenie takich najemców strategicznych dla rozwoju polskich centrów handlowych, na razie naprawdę dobrze prezentujących się na europejskim tle. A za rok — czekamy na jeszcze więcej nagród i nominacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Deszcz nagród oraz obawy deweloperów