Digital - wczoraj trend, dziś kierunek rozwoju innowacji

Materiał partnera
opublikowano: 24-09-2018, 12:48

Cyfrowe innowacje zmieniają krajobraz biznesowy z zawrotną szybkością i wywołują naglącą konieczność cyfrowej transformacji różnych sektorów gospodarki. Cyfryzacja nie jest już bowiem ograniczona jedynie do firm technologicznych, ale coraz częściej dotyczy również przedsiębiorstw o profilu usługowym, finansowym, marketingowym, a także tak tradycyjnych branż jak wydobycie surowców czy produkcja energii. To trend globalny, który obserwujemy również w Polsce.

Sprawdź program „Research&Innovation Forum”, 13-14 listopada 2018, Warszawa >>

Transformacja cyfrowa to proces, w którym firma tworzy strategię wdrażania technologii w celu usprawnienia działalności i sprostania stale zmieniającym się wymaganiom konsumentów. Dzięki temu możliwe jest z jednej strony wspieranie rozwoju tradycyjnych modeli biznesowych, jak też kreowanie zupełnie nowych obszarów dla innowacji. Innowacje cyfrowe z kolei powodują nagłe pojawianie się nowych modeli biznesowych, a te mogą wywołać znikanie produktów i usług opartych na tradycyjnych (analogowych) rozwiązaniach.

Branże coraz częściej zmuszane są do zmian z powodu pojawiania się alternatyw cyfrowych i wywołaną przez to zmianę modelu konsumpcji. Przykładem może być zmiana modelu „konsumowania treści”, co znacząco przeobraziło rynek telewizji, prasy, wydawców książek, muzyki. Korzystają na tym nowe modele biznesowe wprowadzone przez Netflix (zastępując tradycyjną telewizję), Spotify (zmieniające sposób konsumpcji muzyki) czy Facebook (przeobraża rynek reklamy i mediów). Na rynku usług finansowych dochodzi z kolei do zmian dzięki nowym możliwościom finansowania społecznościowego, platformom peer to peer czy technologiom eliminującym pośredników finansowych etc.

Transformacja cyfrowa powodowana jest zatem coraz bardziej postępującym stosowaniem innowacyjnych technologii cyfrowych w celu rozwiązywania problemów, potrzeb i wyzwań ludzkości. Powszechne użycie coraz szybszego Internetu czy urządzeń mobilnych zmienia styl życia ludzi i ich potrzeby. Internet rzeczy (IoT), big data, druk 3D, sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (Machine learning) to tylko niektóre z wyłaniających się technologii, które napędzają obecny świat.

Firmy nie chcąc „pozostawać w tyle”, otwierają się na innowacje z zewnątrz, bowiem tempo zmian jest zawrotne. Coraz powszechniejsza w Polskich przedsiębiorstwach staje się współpraca ze startupami, środowiskiem akademickim i firmami deweloperskimi w celu zbadania możliwości wzrostu poprzez zwiększenie potencjału do kreowania innowacji opartych o nowe, cyfrowe technologie.

Autor: Magdalena Jabłońska, Prezes Zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej

Spotkaj się z autorką artykułu podczas „Research&Innovation Forum”, 13-14 listopada 2018, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Digital - wczoraj trend, dziś kierunek rozwoju innowacji