Dla jednych szansa, dla drugich zagrożenie

PIOTR WOJNAROWICZ
opublikowano: 07-03-2013, 00:00

Rok 2013 będzie dla branży TSL wyjątkowo trudny.

Recesja gospodarcza, a co za tym idzie — spadek konsumpcji i spadek masy towarowej w obrocie krajowym dadzą się we znaki wszystkim graczom na rynku logistycznym. Jednak na tak wymagający rynek warto niekiedy patrzeć przez pryzmat szans, niekoniecznie tylko zagrożeń.

Z tych pierwszych bez wątpienia skorzystają ci operatorzy logistyczni, którzy szybko zareagują na nowe oczekiwania przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, które chcąc racjonalizować własne działania, będą się skupiały na cięciach kosztów. W pierwszej kolejności będą to koszty logistyczne, a dokładniej koszty łańcucha dostaw przedsiębiorstw, sposób działania, optymalizacja dostaw i dystrybucji.

Ostra walka cenowa, często pozbawiona sensu, oraz zatory płatnicze, które — niestety — będą narastać u wielu operatorów logistycznych, spowodują poważne kłopoty z płynnością finansową niektórych z nich. Dadzą się one we znaki szczególnie tym graczom rynkowym, których portfolio klientów nie jest w dostatecznym stopniu zdywersyfikowane, oraz tym, którzy obsługują sektory szczególnie dotknięte kryzysem.

Ten rok będzie się także charakteryzował wzrostem liczby przejęć, zakupów i upadłości w sektorze logistycznym, co wymusi konsolidację branży, która może mieć duży wpływ na nadanie nowych kierunków rozwojowi polskiego rynku logistycznego.

Elementami, które w 2013 r. w znacznej mierze zadecydują o budowaniu przewagi nad konkurencją i staną się podstawą rozwoju na rynku logistycznym, będą: inwestycje w technologię i technikę obsługi (rozwiązania IT nastawione na szybki i bezbłędny przepływ informacji, rozwiązania techniczne: optymalne i wydajne metody składowania, kompletacji i obsługi produktu); wzrost jakości usług i obsługi klienta (oferowanie pewności klientowi co do terminowości i kompletności plus interaktywny i szybki kontakt z klientem); optymalizacja zakresu usług, najlepiej komplementarnych (magazynowanie, sea & air & rail, transport krajowy i zagraniczny, usługi dodane).

W 2013 roku rynek logistyczny pod względem wielkości, liczonej jako obrót finansowy, prawdopodobnie zmniejszy się w stosunku do 2012 r., ale jego rentowność powinna wzrosnąć.

PIOTR WOJNAROWICZ

dyrektor logistyki i usług intermodalnych, Pekaes

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PIOTR WOJNAROWICZ

Polecane