Dla wtajemniczonych

Sebastian Ogórek
13-09-2006, 00:00

Wortale poświęcone niemal każdej branży stają się coraz popularniejsze wśród użytkowników internetu.

— Istotną przewagą wortali nad portalami ogólnotematycznymi jest specyficzna grupa odbiorców, składająca się z klientów i czytelników związanych z branżą — uważa Aldona Rybka, wiceprezes Citynet Media.

Jej firma prowadzi osiem serwisów branżowych, m.in. wentylacja.com.pl.

— Chcemy, by nasz użytkownik w jednym miejscu znalazł tylko tematy ściśle zawodowe. Nie chcemy go rozpraszać innymi zagadnieniami, np. polityką czy rozrywką — tłumaczy Antoni Wojtulewicz z Xtech, właściciela serwisów: wodkaneko.pl, energetyka.xtech.pl i automatyka.pl.

Każdego miesiąca każdy z tych wortali notuje 100 tys. odsłon. Niedługo firma chce otworzyć kolejny — skierowany do specjalistów z firm wyposażających laboratoria.

Newsy i forum

Każdy serwis tematyczny zawiera najnowsze informacje z branży.

— Do naszych użytkowników wysyłamy newsletter — streszczenie tego, co w ostatnim czasie wydarzyło się w branży. Najbardziej aktualne wiadomości znaleźć można codziennie na stronie serwisu — mówi Antoni Wojtulewicz.

Wśród wiadomości najwięcej jest informacji typowo technicznych z danej branży, a także dużo newsów o nowym sprzęcie, porównania, testy itp.

— Korzystam z serwisu branżowego o stali. Znajduję tam bardzo dużo informacji, choćby o nowościach na rynku maszyn czy o technologiach — mówi Andrzej Sęk z firmy Spawmetal, produkującej urządzenia do spawania.

Dużo mniej w wortalach jest wiadomości makroekonomicznych. Są za to dokładne informacje o zbliżających się targach, wystawach czy o konferencjach branżowych.

Oprócz wiadomości zamieszczanych przez redakcję serwisu ważną rolę spełnia w nim forum. Można na nim wymieniać opinie z innymi specjalistami z branży.

— Użytkownicy wymieniają się głównie informacjami o sprzęcie. W serwisie spawalnictwo.info.pl często pytania zadają inżynierowie, którzy nie wiedzą, jak sobie poradzić z jakimś spawalniczym problemem — mówi Paweł Garczyński z firmy P. Info, posiadającej dziesięć serwisów branżowych.

Część wypowiedzi na forum dotyczy solidności firm: jak się z nimi współpracuje czy są wypłacalne i rzetelne.

Darmowe zapytanie

Najpopularniejszą częścią serwisów tematycznych nie jest jednak forum, lecz giełda ogłoszeń. Każdy zarejestrowany użytkownik może na niej złożyć ofertę, którą mogą zobaczyć inni. Najczęściej chodzi o kupno, sprzedaż albo o poszukiwanie kontrahenta. Na ogół zapytanie można umieścić bezpłatnie, a płaci się serwisowi za udostępnienie danych adresowych firmom, które chcą na nie odpowiedzieć — na ogół chodzi o abonament kosztujący około tysiąca złotych za rok.

— Firma z Krakowa, która szuka specjalistycznego urządzenia, miałaby trudności ze znalezieniem firmy z Gdańska, sprzedającej takie urządzenie. A dzięki nam jest to możliwe — twierdzi Aldona Rybka.

— Każde zapytanie jest wysyłane do odpowiedniej grupy firm, które wcześniej zadeklarowały, iż dostarczają dany produkt lub usługę. Oznacza to skrócenie drogi poszukiwania właściwego dostawcy — zaznacza Antoni Wojtulewicz

Na podobnych zasadach funkcjonuje katalog firm.

— Główną zaletą katalogów w naszych serwisach jest możliwość segregacji firm. Najpierw wybieramy je według produktu czy usługi, które oferują, potem możemy posegregować je w zależności od tego, czy są producentami czy sprzedawcami. Na końcu możemy wyniki zawęzić do województwa, w którym działają. Do tak posegregowanych firm wysyłamy to samo zapytanie — nie trzeba więc wypisywać na przykład 40 e-maili z pytaniem, czy w ogóle oferują interesującą nas usługę — opowiada Paweł Garczyński.

Za dodatkową opłatą przedsiębiorcy mogą reklamować się w katalogach, zamieszczając tam swoje internetowe wizytówki.

— Nasza wizytówka z ofertą handlową i adresem strony internetowej znajduje się między innymi w serwisie blachy.info.pl. Z moich wyliczeń wynika, że aż 60 procent zleceń, jakie otrzymujemy, jest reakcją na reklamę w internecie, głównie w portalach branżowych — sumuje Andrzej Sęk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sebastian Ogórek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Dla wtajemniczonych