Długa zima to dobry pretekst

  • Michał Błasiński
opublikowano: 09-04-2013, 00:00

3 pytania do Krzysztofa Pady, analityka DM BDM

Zdaniem specjalisty DM BDM, niektóre spółki w przedłużającej się zimie znajdą doskonałe wytłumaczenia słabszych wyników za I kwartał 2013 r. Wyjątkowo długa zima dała się we znaki spółkom odzieżowoobuwniczym.

W marcu, choć był to okres przedświąteczny, przychody NG2 skurczyły się o ponad jedną czwartą w porównaniu z poprzednim rokiem. Kilkuprocentowy spadek sprzedaży zanotowały również Gino Rossi oraz Wojas. Obronną ręką wyszło jedynie LPP, które w marcu zwiększyło sprzedaż o 18 proc. Aura dała się również we znaki pogrążonej w marazmie budowlance, ponieważ pogoda nie sprzyjała prowadzeniu prac.

1 Długa zima spowodowała spadek przychodów większości spółek odzieżowo- -obuwniczych. Czy branża zdoła nadrobić zaległości?

Nadejście wiosny powinno sezonowo zdecydowanie poprawić sprzedaż w branży odzieżowo-obuwniczej. Myślę, że wzrost popularności kolekcji wiosenno-letniej po prostu zostanie przeniesiony w czasie. Odrobienie zaległości będzie jednak zależało w skali branży od nastrojów wśród klientów (wysoka stopa bezrobocia wpływa na obniżenie skłonności do zakupów) oraz w skali poszczególnych spółek od powodzenia kolekcji i prowadzonej polityki cenowej.

2. Jak tegoroczna zima wpłynie na kondycję firm z branży budowlanej?

Długa zima dodatkowo negatywnie wpływa na wysokość przerobu spółek budowlanych. Słabe wyniki, których należy oczekiwać za I kwartał 2013 r. będą jednak głównie pochodną znacznego spadku portfela zleceń w stosunku do pierwszej części ubiegłego roku, gdy trwały jeszcze główne inwestycje związane z EURO 2012. Słabe wykorzystanie mocy przerobowych oraz duża konkurencja na przetargach odbiją się na także na rentowności.

3. Komu jeszcze może zaszkodzić niesprzyjająca aura?

Długa zima wpływa negatywnie na takie branże jak handel stalą czy produkcja materiałów budowlanych. W dużej mierze problemy z popytem w tych branżach są jednak pochodną kłopotów w budownictwie oraz słabych nastrojów konsumenckich (wysoka stopa bezrobocia). Trzeba jednak jasno powiedzieć: branża budowlana oraz stalowa miałaby problemy, nawet gdyby przez cały okres tej zimy utrzymywały się dodatnie temperatury.  

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michał Błasiński

Polecane