Do końca roku wyłoniony zostanie inwestor przebudowy katowickiego dworca

27-03-2007, 14:40

"Do końca tego roku ma być znany inwestor, który zajmie się przebudową dworca kolejowego w Katowicach, a także zaproponowane przez niego wstępne założenia projektu. Nie wiadomo na razie, czy dotychczasowy budynek dworca będzie zburzony czy zachowany", tę decyzję podejmą PKP, wybierając jeden z projektów zaproponowanych przez inwestorów.

O ustaleniach konsultacji, które z udziałem zarządu PKP, władz Katowic i przedstawicieli światowej firmy doradczej - opracowującej na zlecenie kolei koncepcję przebudowy dworca - odbyły się w poniedziałek w Warszawie, poinformował we wtorek dziennikarzy prezydent Katowic, Piotr Uszok.

"Potencjalni inwestorzy konsultują już z nami poszczególne rozwiązania. Istnieją koncepcje zakładające wyburzenie istniejącego budynku, jak też jego adaptację. Jedna z nich przewiduje zachowanie kielichów (charakterystycznych elementów podpierających strop obecnego dworca - PAP)", powiedział Uszok.

Jak dodał, decyzja o ew. zachowaniu dzisiejszego budynku zostanie podjęta podczas postępowania konkursowego, w którym zostanie wybrany przyszły inwestor. "To on przedstawi rozwiązania w oparciu o analizy finansowe, więc trudno narzucać mu zachowanie lub wyburzenie tego obiektu", podkreślił prezydent Katowic.

Poinformował też, że zatrudniona przez PKP firma doradcza opracowała już m.in. pięć wariantów finansowania przebudowy dworca oraz cztery warianty układu rozmieszczenia dróg i parkingów wokół przyszłego dworca. Jak wyjaśnił, sprawa układu komunikacyjnego ustalana jest już na początku procedury, ponieważ determinuje kształt przyszłej przebudowy.

Zdaniem Uszoka, najbardziej prawdopodobne jest umieszczenie parkingów pod placem Szewczyka, na którym dziś znajduje się dworzec autobusów komunikacji miejskiej. Ta koncepcja - wraz z droższą o ok. 80 mln zł, przewidującą budowę parkingów nad torami PKP - będzie jednak jeszcze analizowana.

Po ostatecznym przyjęciu jednego z tych rozwiązań w kwietniu tego roku, PKP zdecydują o wyborze sposobu współpracy z potencjalnym inwestorem - mogą np. utworzyć z nim spółkę albo zdecydować o sprzedaży lub wydzierżawieniu mu gruntu pod dworcem. W lipcu ruszy procedura wyboru inwestora strategicznego, który ma zostać wyłoniony pod koniec tego roku.

Miasto - by możliwie przyspieszyć przebudowę dworca - postanowiło nie ingerować mocno w jego przyszły kształt. Opracowało tylko ogólne wytyczne przebudowy, które określają jej ramy funkcjonalne, komunikacyjne i architektoniczne. Zdaniem miasta, powinny one znaleźć się wśród kryteriów wyboru inwestora przez PKP.

"Zarząd PKP zaprosił miasto do udziału w komisji kwalifikacyjnej, która wybierze inwestora. Nie wiem, czy będziemy w niej uczestniczyć całkiem formalnie - co wynika z ustawy o zamówieniach publicznych - być może zostanie nam zaproponowana funkcja konsultanta lub doradcy", powiedział Uszok.

Inwestor będzie mógł na terenie przebudowanego dworca umieścić pomieszczenia handlowo-usługowe, biurowe czy hotelowe. Całość nie będzie jednak mogła być wyższa niż otaczające dworzec kamienice. Powierzchnia dla obsługi pasażerów kolei ma liczyć co najmniej 900 metrów kwadratowych, teren placu Szewczyka nadal ma pełnić funkcję miejskiego dworca autobusowego, zachowana ma też zostać drożność dzisiejszej ulicy Dworcowej.

Aby przyspieszyć realizację tej planowanej od kilku lat - i już raz, po unieważnieniu przetargu zawieszonej - inwestycji, miasto nie wyklucza rozpoczęcia jej w oparciu o decyzję lokalizacyjną, na podstawie tzw. warunków zabudowy. Plan zagospodarowania przestrzennego dla tego miejsca byłby wtedy opracowywany przez miasto wraz z postępem inwestycji.

Uszok ocenił, że jeśli inwestor przebudowy dworca zostanie wybrany jeszcze w tym roku, proces projektowania i uzyskiwania koniecznych pozwoleń, potrwa co najmniej półtora roku. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się wtedy w połowie 2009 r. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Do końca roku wyłoniony zostanie inwestor przebudowy katowickiego dworca