Do kwietnia 2007 powinny być wymienione dwa rządowe JAK-40

Polska Agencja Prasowa SA
28-08-2005, 12:06

Do kwietnia 2007 roku powinny zostać zakupione samoloty, które zastąpią unieruchomione do tego czasu dwa samoloty JAK-40, wykorzystywane do lotów służbowych osób zajmujących najwyższe funkcje państwowe - dowiedziała się PAP w Centrum Informacyjnym Rządu.

Do kwietnia 2007 roku powinny zostać zakupione samoloty, które zastąpią unieruchomione do tego czasu dwa samoloty JAK-40, wykorzystywane do lotów służbowych osób zajmujących najwyższe funkcje państwowe - dowiedziała się PAP w Centrum Informacyjnym Rządu.

    Aktualnie do lotów VIP-ów wykorzystywane są cztery samoloty JAK-40 w wersji 15- i 19-osobowej (rok produkcji 1979 i 1980), dwa TU-154M w wersji 101- i 102-osobowej (rok produkcji 1990) oraz śmigłowce MI-8 w wersji 8-osobowej (rok produkcji 1983) i BELL 413 HP w wersji 7-osobowej (rok produkcji 1991).

    Jak wyjaśnia CIR, uwzględniając liczbę wylatanych godzin, te statki powietrzne są maszynami wyeksploatowanymi w niewielkim stopniu. Jednakże ich wiek powoduje konieczność wycofania z lotów VIP-owskich samolotów JAK-40 oraz jednego śmigłowca MI-8 już w 2007 roku, a konieczność taka w wypadku samolotów TU-154 nastąpi w latach 2009 i 2010.

    Do kwietnia 2007 roku dwa pierwsze samoloty JAK-40 zostaną unieruchomione, więc do tego czasu powinny być zakupione nowe maszyny.

    "Typy samolotów, jakie ewentualnie będą zakupione, zależą od tego, jacy producenci sprzętu lotniczego wezmą udział w przyszłym postępowaniu przetargowym. Trudno dziś już mówić o konkretnym modelu, wyprzedzając niejako wynik przetargu" - informuje CIR.

    Szacunkowa cena jednego średniozasięgowego samolotu odrzutowego, spełniającego wymogi klasy VIP, to co najmniej kilkanaście milionów dolarów. Ustalenia w sprawie działu budżetu państwa, z którego miałaby zostać pokryte koszty zakupu nowych specjalnych statków powietrznych, nie zostały jeszcze podjęte.

    Temat zakupu nowych samolotów dla VIP-ów powrócił przy okazji powrotu polskiej delegacji z Afganistanu samolotem TU-154M w połowie sierpnia. Samolot nie mógł wystartować z lotniska w Kabulu, ponieważ podczas kołowania rozcięte zostały trzy opony, a czwarta została uszkodzona wskutek najechania na wystający z pękniętej płyty lotniska kątownik metalowy. 

    W ostatnich latach do poważnej awarii śmigłowca doszło 4 grudnia 2003 roku pod Warszawą. Rządowy śmigłowiec MI-8 z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie awaryjnie lądował w lasach chojnowskich. Wcześniej nie zdarzały się awarie bądź wypadki śmigłowców dla VIP-ów.

    O konieczności wymiany rządowej flotylli powietrznej, a przynajmniej jaków, mówi się od kilku lat. Postulował to już zespół ekspertów powołany w 1996 roku przez premiera Włodzimierza Cimoszewicza, a w 1999 r. - przez premiera Jerzego Buzka. Buzek nie zdecydował się jednak na wymianę starych jaków, obawiając się społecznej reakcji na koszty takiej wymiany.

  W lipcu 2002 r. rząd rozpisał przetarg na 6 nowych samolotów dla VIP-ów. W sierpniu 2003 przetarg został unieważniony, ponieważ dwie z trzech zaproszonych do przetargu firm nie złożyły oferty. We wrześniu 2003 r. rząd zastanawiał się, czy wziąć w leasing 4 samoloty, ale ostatecznie z tego zrezygnował.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Do kwietnia 2007 powinny być wymienione dwa rządowe JAK-40