Dobierz sobie konto do potrzeb

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 21-05-2009, 00:00

Zanim wybierzesz bank, zastanów się, do czego i jak często będzie ci potrzebny rachunek.

Nie tylko koszty się liczą, ale i przyjazność banku

Zanim wybierzesz bank, zastanów się, do czego i jak często będzie ci potrzebny rachunek.

Mała czy duża, z długą historią czy startująca — każda firma potrzebuje konta. Czasy, gdy biznesmeni kończyli transakcję uściskiem ręki i przekazaniem torby z pieniędzmi, to już przeszłość. Zmieniała się kultura, swoje zrobiło prawo, które w przypadku większych transakcji nakłada obowiązek płatności przelewem. O względy przedsiębiorców stara się kilkadziesiąt banków, nie licząc rzeszy banków spółdzielczych. Na co zwrócić uwagę porównując oferty? Na pewno na opłaty.

— Od tego, czym się zajmujemy i jak duża jest nasza firma, zależy, ile będzie nas kosztowało utrzymanie konta. Poza opłatą za jego prowadzenie będą to głównie prowizje i opłaty za przelewy do naszych kontrahentów, wypłaty dla pracowników, przelewy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego — wy-licza Justyna Szafraniec, ekspert Finamo, firmy doradztwa finansowego.

Policz przelewy

Mała firma ogranicza się do kilku przelewów w miesiącu. Ale większe realizują kilkadziesiąt czy kilkaset. Wtedy drobna oszczędność zyskuje duże znaczenie. Warto poszukać banku, który jest tani.

— Większość banków proponuje pakiety, w których w ramach miesięcznej opłaty za prowadzenie konta mamy określoną liczbę przelewów. Zatem zanim wybierzemy konto, ustalmy, ile będziemy musieli dokonywać przelewów w miesiącu — mówi Justyna Szafraniec.

Nie tylko opłaty

Koszty są istotne, ale nie zawsze najtańsza oferta jest najlepsza. Szczególnie, jeśli z banku korzystamy często.

— Każdy przedsiębiorca wie, że czas to pieniądz. Natomiast dojazdy do banku i stanie w kolejkach mogą być bardzo czasochłonne. Zatem może lepiej zapłacić więcej, a wybrać bank, który oferuje dogodny dostęp do konta przez internet, a w razie konieczności wizyty w banku ma oddział blisko siedziby firmy — radzi Justyna Szafraniec.

Są branże, w których opłaty za przelew czy prowadzenie konta schodzą na dalszy plan.

— Bliskość placówki banku i wpłatomatu, ale także koszty wpłat i wypłat gotówki, będą szczególnie istotne, kiedy prowadzi się działalność handlową — dodaje Justyna Szafraniec.

Prędzej czy później, by rozwinąć skrzydła, firma potrzebuje kapitału. Wtedy opłaty nie przestają się liczyć, a ważne jest to, by bank był partnerem.

— Jeżeli przedsiębiorstwo potrzebuje krótkoterminowego kredytowania, to zwróćmy uwagę na dostępność i łatwość uzyskania kredytu w koncie — zaleca Justyna Szafraniec.

Eksperci podkreślają, że nie ma najlepszej oferty dla firmy. Każdy biznes ma swoją specyfikę, która sprawia, że czego innego oczekuje się od banku.

— Najważniejsze jest zatem, aby konto bankowe było jak najlepiej dopasowane do potrzeb firmy — podkreśla Justyna Szafraniec.

Wielkość jest ważna

Tak, jak klient może wybrać bank, tak i bank wybiera klientów. Jedne nastawiają się tylko na grube ryby i mikrofirmy traktują oschle. Inne specjalizują się ofercie dla małych i średnich przedsiębiorstw i to właśnie im przychylą nieba. Ich przekonania odzwierciedla oferta, która różni się zależnie od wielkości firmy.

— Osobom prowadzącym działalność gospodarczą banki zaproponują niższe opłaty za prowadzenie konta, ale mniej przelewów w pakiecie lub będzie trzeba za nie zapłacić. Firma otrzyma też najczęściej bezpłatnie jedną kartę do konta. Średnie firmy mogą wybrać konto z odpowiednim do swoich potrzeb pakietem przelewów i wpłat. W przypadku dużych korporacji, które obracają znacznymi kwotami, banki przygotowują oferty uszyte na miarę — wyjaśnia Justyna Szafraniec.

Grzegorz Nawacki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy