Dobre i złe wieści dla leasingu

Beata Tomaszkiewicz
opublikowano: 25-01-2007, 00:00

W tym roku wzrost aktywów branży może być taki sam jak w 2006 r. Ale będzie więcej chętnych do tego tortu.

W tym roku wzrost aktywów branży może być taki sam jak w 2006 r. Ale będzie więcej chętnych do tego tortu.

Ubiegły rok był rekordowy w historii branży leasingowej, która sfinansowała aktywa o wartości 20,7 mld zł. To o jedną trzecią więcej niż w 2005 r.

— Oczekuję, że w tym roku wzrost branży będzie zbliżony do ubiegłorocznego i wyniesie 30 proc. Spółkom sektora pomoże dystrybucja środków unijnych. Szansę na znaczny wzrost aktywów daje także planowana budowa i rozbudowa lotnisk. To zwykle gigantyczne przedsięwzięcia, którym towarzyszy ogromne zapotrzebowanie na maszyny i urządzenia — prognozuje Andrzej Krzemiński, prezes EFL, największej spółki z sektora.

Tego samego zdania jest Jarosław Borzymowski, wiceprezes VB Leasing. Ale nie wszyscy są aż takimi optymistami. Wojciech Nowacki, szef spółek leasingowych BZ WBK, Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing, i Krzysztof Bielecki, szef ING Leasing, szacują wzrost na 20 proc. lub troszeczkę więcej.

Szefowie spółek są w jednym w stu procentach zgodni — motorem wzrostu, tak jak w 2006 r., będą środki transportu drogowego oraz maszyny i urządzenia (MiU), przede wszystkim dla przemysłu budowlanego, w żargonie leasingowym zwanym żółtym sektorem. W ubiegłym roku transport zanotował 37-procentowy wzrost aktywów, a MiU aż 48 proc. Natomiast zupełnie nie do oszacowania jest możliwy wzrost leasingu nieruchomości. Jak wyjaśnia Krzysztof Bielecki, to nadal bardzo płytki rynek.

Menedżerowie nie mają wątpliwości także co do tego, że pozycje liderów na razie nie są zagrożone. Czołówka to nieustająco EFL, Raiffeisen Leasing i BRE Leasing. Każdy z nich przekroczył 2 mld zł aktywów.

— W sumie tylko około 10 spółek przekracza 1 mld zł aktywów. Poza tym rynek jest rozdrobniony i zrobi się na nim ciaśniej, bo wchodzą nowi gracze — mówi Mieczysław Groszek.

Związek przedsiębiorstw leasingowych zrzesza teraz około 40 firm. Akces wejścia w tym roku do Polski i związku zgłosiło osiem z nich — AKF Leasing, UTA Leasing, Sud Deutsche Leasing z Niemiec, BAWAG i Impuls z Austrii, grecki EFG Eurobank, francuski Diler PSA i CSI Leasing z USA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Beata Tomaszkiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu