Dobre wyniki w nie najlepszych nastrojach

Andrzej Arendarski
28-12-2006, 00:00

Patrząc na wyniki polskiej gospodarki w kończącym się roku, śmiało można stwierdzić, że był on udany i wszystko idzie w dobrym kierunku. Tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele rządu, którzy nader często osiągnięcia gospodarcze traktują jako swoją osobistą zasługę. Jednak rzeczywistość wcale nie wygląda tak pięknie.

Pomimo ożywionej koniunktury i dobrych wyników przedsiębiorcy wciąż są niezadowoleni z warunków prowadzenia działalności gospodarczej i pesymistycznie oceniają pod tym względem przyszłość. Potwierdzają to badania przeprowadzone ostatnio przez KIG we współpracy z innymi europejskimi izbami. Wynika z nich, że Polacy są jednymi z największych w Europie pesymistów, jeśli chodzi o ocenę klimatu biznesowego w swoim kraju. I nie jest to typowo polskie malkontenctwo, bo przyczyny nie najlepszych nastrojów naszych przedsiębiorców są bardzo realne.

Trudno być optymistą, jeśli zapowiadane na rok 2007 wprowadzenie zasady jednego okienka przy rejestracji działalności zostaje przesunięte o ponad półtora roku. Jeszcze trudniej zachowywać dobry nastrój, gdy obietnice złożone przed wyborami, dotyczące m.in. wprowadzenia dwóch stawek podatkowych czy obniżenia kosztów pracy, okazały się bez pokrycia. Nie będzie przesadą twierdzenie, że pod względem wprowadzania rozwiązań legislacyjnych sprzyjających przedsiębiorczości rok 2006 okazał się stracony. Szkoda, bo okres dobrej koniunktury powinien być wykorzystany do przeprowadzenia jak największej liczby trudnych reform, zwłaszcza w sferze finansów publicznych. Ale fiskus woli zajmować się likwidacją możliwości zaliczania biznesowych lunchów w koszty działalności gospodarczej.

Na szczęście przedsiębiorcy udowadniają, że pomimo niesprzyjającej aury potrafią być skuteczni. Polskie firmy nadal pozytywnie patrzą w przyszłość, jeśli chodzi o wzrost obrotów, sprzedaży, zatrudnienia czy inwestycji. Jednak rezultaty badań Krajowej Izby Gospodarczej powinny być dla administracji rządowej sygnałem ostrzegawczym.

Andrzej Arendarski

prezes Krajowej Izby Gospodarczej

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Arendarski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dobre wyniki w nie najlepszych nastrojach