Dobry czas na dobrą sprzedaż

Robert Gwiazdowski
opublikowano: 05-07-2011, 00:00

Proces sprzedaży udziałów spółek kontrolowanych przez skarb państwa w Polkomtelu, operatorze sieci Plus, nareszcie zbliża się ku szczęśliwemu finałowi. Moment na przeprowadzenie tej transakcji wydaje się idealny, lepszego już chyba nie będzie. Na rynku jest nadmiar pieniędzy, wydrukowanych przez Fed w ramach kolejnych rund poluzowania ilościowego oraz Europejski Bank Centralny na programy ratunkowe dla peryferyjnych gospodarek strefy euro. I czuć wyraźne ciśnienie inwestorów na to, by je wymienić na jakieś realne aktywa. W Polsce takie aktywa mamy. Jednym z nich jest operator jednej z największych sieci komórkowych, a zarazem dobrze zarządzana spółka odnotowująca pokaźny zysk.

Warto przypomnieć, że kilka lat temu Wiesław Kaczmarek, były minister skarbu, opowiadał, jak musiał namawiać Petrochemię Płock, Ciech oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne, by zainwestowały w spółkę wchodzącą na młody wówczas rynek telefonii komórkowej. Dzisiaj ich następcy prawni, Orlen i Polska Grupa Energetyczna, mogą się cieszyć z decyzji swoich poprzedników. Ale czasy takiego modelu biznesu nieodwołalnie przemijają. Rynek telefonii mobilnej i usług internetowych się konsoliduje. W najbliższym czasie liczyć się będą tylko gracze skupiający w swoich rękach pełny pakiet ofertowy — od usług telekomunikacyjnych, poprzez stacjonarny i mobilny internet aż do telewizji. Do chwili, gdy jakiś młokos, któremu nie chciało się studiować, nie wpadnie gdzieś w przysłowiowym garażu na jakiś nowy pomysł technologiczny… Polkomtel powinien mieć nową strategię, która uwzględni te wymogi. Szansę na to daje poważny inwestor, najlepiej branżowy.

Wypada także podkreślić, że mimo wyborczego wrzenia na scenie politycznej zbycie udziałów w Polkomtelu przez spółki kontrolowane przez skarb państwa nie jest przedmiotem politycznych gierek. Oby stało się to normą w następnych takich procesach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Gwiazdowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy