Komentarz partnera rankingu
Coraz więcej kobiet odnosi sukcesy w świecie biznesu. Zakładają dobrze prosperujące firmy, zostają dyrektorkami, wchodzą do zarządów, pokonują kolejne ograniczenia i przebijają szklane sufity. Na skutek wzrostu polskiej i światowej gospodarki, a także coraz większej konkurencyjności, firmy i pracodawcy będą sięgać po najlepszych pracowników, bez względu na płeć.

Jest to świetna informacja dla kobiet, bo w Polsce są one lepiej wykształcone niż mężczyźni, a liczne raporty i badania pokazują, że firmy, w których jest więcej kobiet na wysokich stanowiskach i w kadrze zarządzającej, osiągają lepsze wyniki finansowe. Kobiety doskonale sprawdzają się w biznesie motoryzacyjnym i zajmują wysokie stanowiska, mimo że mówi się, iż jest to branża zdominowana przez mężczyzn. Pracują w fabrykach przy produkcji pojazdów, projektują nowe samochody, świadczą usługi w warsztatach mechanicznych, są też kierowcami w transporcie krajowym i międzynarodowym.
Znajdują się wśród pracowników branży, co prawda wciąż w mniejszości, ale w ostatnich latach następują spore zmiany. Z roku na rok wzrasta ich liczba. Jeszcze sześć lat temu płeć żeńska w Polsce stanowiła niecałe 30 proc. pracowników branży motoryzacyjnej, dziś to już prawie 35 proc. W Unii Europejskiej od lat udział kobiet pozostaje na niemal niezmiennym poziomie.
Według „Pulsu Biznesu” na podstawie danych Eurostatu w 2015 r. w tym sektorze pracowało ponad 3,2 mln osób, z czego 25 proc. stanowiły kobiety. W tym samym roku w naszym kraju w motoryzacji zatrudnionych było 255 tysięcy pracowników, z czego prawie 90 tys. to kobiety. To o 10 proc. więcej, niż wynosi średnia w UE. W Polsce co trzecia osoba zatrudniona w motobranży to kobieta, a w UE — co czwarta. Coraz więcej kobiet aplikuje na stanowiska, ale jest to zjawisko charakterystyczne głównie dla Polski.
W Niemczech branża zatrudnia 1,2 mln osób, a tylko 18 proc. z nich stanowią kobiety. Nie lepiej wygląda sytuacja w Holandii, gdzie 92 proc. zatrudnionych to mężczyźni. Ale już w Bułgarii 58 proc. pracujących stanowią przedstawicielki płci pięknej. Kobiety udowadniają, że dzięki ciężkiej pracy, skutecznej motywacji oraz woli walki sukces jest możliwy.
Coraz częściej świetnie radzą sobie w biznesie szczególnie w sytuacjach trudnych i nieprzewidywalnych. Rewelacyjnie budują i utrzymują relacje biznesowe, często poświęcają zagadnieniom biznesowym więcej czasu, uwagi i skrupulatności, są bardziej bezkonfliktowe i zawsze gotowe do wysłuchania i zrozumienia innych. Kobiety w biznesie, nie tylko motoryzacyjnym, należy wspierać i nagłaśniać ich sukcesy.
Dobrym przykładem takiego działania jest ranking „100 Kobiet Biznesu” organizowany przez „Puls Biznesu”. Powstał z myślą o kobietach, które reprezentują siłę polskiej gospodarki i bez kompleksów angażują się w budowanie jej przyszłości. Wszystkie wyróżnione w rankingu panie są doskonałymi ambasadorkami polskiego biznesu.
Takie działania budują ich pewność siebie i motywują do sięgania po więcej, także po stanowiska, które dotychczas były dla nich trudno dostępne. Ten ranking udowadnia, jak wiele kobiet odnosi sukces w biznesie. Możemy być pewni, że jeżeli panie kierujące firmami będą oceniane według kryteriów wzrostu firmy i osiąganych przez nią sukcesów, to przyszłość będzie należała właśnie do nich.
Henryka Bochniarz
Podpis: dr Henryka Bochniarz, członek rady nadzorczej FCA Poland