Drobiazg, a dużo wyjaśnień

MN
28-11-2005, 00:00

- Miałem szczęście znaleźć się w 11 proc. firm, którym przyznano dotację inwestycyjną z działania „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez inwestycje”. Z realizacją projektu ruszyłem jeszcze przed uzyskaniem informacji o przyznaniu mi dotacji. Wszystko przebiegało sprawnie… aż do momentu rozliczenia projektu. Okazało się wówczas, że moja oszczędność podczas dokonywania zakupów wymaga dodatkowych wyjaśnień w PARP. Jednym z elementów realizowanego przeze mnie projektu był zakup komputerów. Zakupiłem je wraz z monitorami. Ponieważ po starych komputerach pracujących w mojej firmie pozostały sprawne klawiatury i myszki, postanowiłem je wykorzystać do nowych komputerów. PARP uznał, że nie zrealizowałem projektu zgodnie z umową. Nie mam pretensji ani do PARP, ani do Regionalnej Instytucji Finansującej — to dobrze, że tak drobiaz-gowo kontrolują wydatkowanie unijnych pieniędzy — chciałbym jednak, aby moja historia stała się przestrogą dla innych.

Przedsiębiorca z Warszawy

Odpowiedź Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

- Przedsiębiorca, który zapisał w projekcie, że kupi pewną liczbę zestawów komputerowych (wymieniając ich elementy takie jak monitory, klawiatury, myszki, drukarki), postanowił zaoszczędzić i wykorzystać elementy starych zestawów. Czyniąc w ten sposób, nie realizuje jednak tak zwanego wskaźnika produktu, czyli w tym przypadku zakupu określonego sprzętu komputerowego o określonej konfiguracji, na który otrzymał dotację. Ale załóżmy, że zmiana jest uzasadniona z punktu widzenia przedsiębiorcy, bo posiadane przez niego klawiatury i myszki są jeszcze całkiem sprawne i mogą działać mniej więcej dwa lata. Zatem przedsiębiorca powinien poinformować zawczasu RIF o planowanej zmianie i udowodnić, że nie wpłynie ona negatywnie na całość realizacji projektu, a cele projektu zostaną i tak zrealizowane. Wtedy nie byłoby problemu. Warto też pamiętać, że po dwóch latach, gdy stare myszki i klawiatury przestaną działać, przedsiębiorca będzie musiał zakupić nowe, tak aby utrzymać sprawny — obowiązkowo przez pięć lat — cały zakupiony sprzęt. Wobec zmiany zakresu rzeczowego, bez uzyskania wcześniejszej zgody PARP, przedsiębiorca na etapie rozliczania powinien określić, czy projekt zrealizowany w ograniczonym zakresie rzeczowym (czyli bez zakupu myszek i klawiatur) pozwoli na osiągnięcie założonych celów projektu, w tym wskaźników na poziomie rezultatu i oddziaływania. Takie są procedury.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MN

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Fundusze unijne / Drobiazg, a dużo wyjaśnień