Drobni przedsiębiorcy pokochali leasing

Karolina Zawadka
opublikowano: 27-07-2016, 22:00

Branża leasingowa w 2016 r. sfinansuje niemal połowę nakładów inwestycyjnych firm w aktywa ruchome.

Związek Polskiego Leasingu (ZPL) podał, że w I połowie 2016 r. dynamika rynku leasingu wyniosła 17,7 proc. r/r. Łączne finansowanie udzielone przez polskich leasingodawców w tym okresie wyniosło 28,1 mld zł. Widać wzrost branży leasingowej w finansowaniu inwestycji, szczególnie ruchomości. — Relacja wartości inwestycji współfinansowanych przez sektor leasingowy do łącznego PKB w Polsce na poziomie 3,14 proc. jest na wyższym poziomie niż w pozostałych krajach europejskich — powiedział Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZLP.

Łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej do końca czerwca 2016 r. wyniosła 97,24 mld zł, co jest wartością porównywalną do salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (107,1 mld zł). Obok kredytu, leasing to wciąż główne źródło finansowania inwestycji. — Istnieje wiele powodów, dla których firmy chętniej sięgają po leasing niż po kredyt. Firmy leasingowe są bardziej doświadczone przy zakupach urządzeń specjalistycznych i są w stanie lepiej oszacować wartość danego przedmiotu. Firmy leasingowe mają prostsze i szybsze procedury. Ponadto udzielają finansowania firmom, które działają krótko na rynku i nie mogą ubiegać się o kredyt bankowy — mówi Radosław Kuczyński, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego.

Firmy z branży leasingowej udzielają finansowania w postaci leasingu i pożyczki inwestycyjnej, jednak to leasing jest głównym instrumentem finansowym. Za jego pomocą sfinansowano ponad 88 proc. wszystkich aktywów. Najczęściej leasingowane są pojazdy lekkie (wzrost o 32 proc. r/r w I pół. 2016), transport ciężki oraz maszyny i urządzenia.

— Wzrost segmentu pojazdów lekkich jest mocno skorelowany z trendami w polskiej gospodarce: popyt krajowy rośnie dzięki wydatkom konsumentów (co napędza obroty w handlu detalicznym), poprawia się kondycja finansowa przedsiębiorstw, nastroje konsumentów są dobre — mówi Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL.

— Z naszych obserwacji wynika, że finansowanie pojazdów lekkich znacznie wzrosło. Jeżeli chodzi o samochody, to nasi klienci coraz częściej sięgają po droższe modele — twierdzi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Nastąpił również dynamiczny rozwój finansowania transportu ciężkiego na poziomie 42,8 proc. Wynika to w dużej mierze z procesówzachodzących w gospodarce. Transakcje dotyczące maszyn i urządzeń liczone łącznie z IT odnotowały ujemną dynamikę (-10,9 proc.). Największy spadek został zaobserwowany w przypadku nieruchomości (-51,5 proc.), a wynika to przede wszystkim ze znacznie niższej średniej wartości transakcji. Z badania koniunktury branży leasingowej wynika, że firmy te oczekują wzrostu zatrudnienia oraz stabilizacji jakości portfela leasingowego, a jednocześnie spodziewają się istotnego przyspieszenia aktywności sprzedażowej. Eksperci oczekują również wyższego poziomu finansowania, szczególnie dla pojazdów lekkich i transportu ciężkiego. Szacunki ZLP pokazują, że branża leasingowa to ponad 6 mld zł zgromadzonego kapitału,97,2 mld wartości dóbr inwestycyjnych. Sektor obsługuje 30 proc. wszystkich aktywnych przedsiębiorstw w Polsce, przede wszystkim mikro-, małych i średnich firm, które często tylko poprzez leasing mogą sfinansować nowe inwestycje.

— Z danych „Barometru EFL” za II kwartał 2016 r. wynika, że najpopularniejszym narzędziem finansowania zewnętrznego nie jest już kredyt bankowy, z którego korzysta 43 proc. firm, lecz leasing. Za jego pomocą swoje inwestycje finansuje ponad połowa małych i średnich przedsiębiorców (51,3 proc.). Przy pierwszej edycji badania, czyli na początku 2015 r., było niemal odwrotnie. Odczyty naszego indeksu pokrywają się z krzywą obrazującą udział leasingodawców w finansowaniu inwestycji ruchomych firm w Polsce — mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Zawadka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu